Trendy w copywritingu 2021 roku – czego się spodziewać?
Za nami ciężki rok, który przed każdym postawił bardzo wiele wyzwań. Powoli zaczynamy odnajdywać się w nowej rzeczywistości, w której firmy prowadzą zaciętą walkę o utrzymanie na rynku. Dla wielu z nich jedyną deską ratunku okaże się skuteczna strategia content marketingu. A to oznacza, że niebawem możesz mieć więcej pracy, niż kiedykolwiek dotąd. Dlatego warto poznać jakie trendy w copywritingu pojawią się w 2021 roku.
Rozwój branży
Ostatnie kilka lat przyniosło copywriterom wiele możliwości rozwoju. Przenoszenie się kolejnych marek do Internetu. Wzrost sprzedaży online i skoncentrowanie działań marketingowych w wirtualnej przestrzeni zaowocowały ogromny zapotrzebowaniem na specjalistów od pisania.
Firmy prowadząc nierówną walkę z algorytmami Google’a o jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, angażują bardzo duże środki w działania marketingowe. Rosnąca liczba zleceń dla copywriterów sprzyja podziałowi branży i pojawieniu się nowych specjalizacji np. ghostwitera, content writera, SEO/sale/social media copywritera.
Rok 2020 to też okres, w którym lawinowo zaczęły pojawiać się różnego rodzaju kursy, szkolenia, webinary i poradniki dla rozpoczynających swoją pracę copywriterów. Co jasno pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu treści jest bardzo duże. Nie zmienia to faktu, że copywriting wciąż dla wielu osób jest jedynie zajęciem dodatkowym. Na co największy wpływ mają stawki obowiązujące na rynku.
Trendy w copywritingu w 2021 roku
Ostatnie 12 miesięcy udowodniły, że kluczowe trzymanie się strategii i przyzwyczajenie do stabilnej pozycji na rynku nie gwarantują sukcesu. Kryzys przetrwają te firmy, które potrafią szybko reagować i dynamicznie zmieniać swoje plany, wraz z rozwojem sytuacji. Trendy w copywritingu na rok 2021 będą w dużym stopniu odpowiedzią na działania, które w ostatnim czasie były wymuszone na przedsiębiorcach. Można podzielić je na 3 grupy:
Odzyskanie klienta
Firmy, których działanie w czasie pandemii było utrudnione lub wręcz niemożliwe, będą chciały ponownie trafić do swoich klientów, zanim zrobi to konkurencja. Będą to między innymi: siłownie, restauracje, szkoły językowe, biura podroży, firmy sprzątające i transportowe, i wiele innych. Dlatego istotny będzie budowanie wizerunku i pozycji marki.
W trakcie kryzysu ucierpieli przede wszystkim przedsiębiorcy oferujący różnego rodzaju usługi. Klienci przez ostatni roku mieli czas, aby przekonać się, czy są one im na pewno potrzebne. Dlatego niezbędny będzie komunikat ponownie ich aktywizujący i zachęcający do wychodzenia z domu.
Przywiązanie klienta
W trakcie pierwszej fali pandemii spotkaliśmy się więc z niespotykaną wręcz do tej pory, solidarnością z małymi przedsiębiorcami. Każdy, kto mógł, wspierał rodzinne piekarnie, kioski z warzywami, manufaktury czy restauracje. Były to często biznesy znajomych i krewnych. Oferowana pomoc była skierowana do konkretnej osoby, którą się zna i której się ufa. Bardzo wyraźnie pokazuje to, jak ważna dla klientów jest historia marki. Storytelling oddziałuje na emocje klientów, co pozwala zbudować trwałe więzi.
Dzielenie się historią z konsumentami jest czymś bardzo osobistym i autentycznym. I właśnie takiego podejścia oczekują obecnie klienci. Komunikacja Human to Human najlepiej realizuje takie założenia. Klient chce zobaczyć, że po drugiej stronie monitora siedzi osoba, która troszczy się o jego wybór, jest gotowa doradzić, zapytać o opinię, a w razie potrzeby pomóc. Bardzo ważne są komunikaty wychodzące do klienta, odpowiedzi na pytania, poradniki czy opinie i recenzje. Ta komunikacja powinna być przyjazna i maksymalnie spersonalizowana, pozbawiona zbędnych konwenansów.
Zdobycie klienta
Wielu przedsiębiorców, którzy z powodu pandemii zdecydowali się na sprzedaż produktów i usług online będzie chciało dotrzeć do szerszego grona klientów. A to wiąże się z koniecznością zbudowania marki w Internecie. Co nie będzie możliwe bez optymalizacji strony internetowej, zaprojektowania komunikacji z klientem oraz pracy nad pozycjonowaniem i kontrolą opinii o firmie.
Od początku roku 2021 zaczną pojawiać się również nowe marki, które będą wypełniać lukę po biznesach, które nie przetrwały pandemii. Będą one zatem prowadziły ostrą walkę o powracających klientów.
Jak te trendy w copywritingu wpłyną na Twoją pracę?
Wszystko wskazuje na to, że w 2021 roku nie zabraknie pracy dla copywriterów. Rynek wciąż będzie się rozwijał. Zacznie na nim pojawiać się nie tylko coraz więcej zleceń, ale również coraz większa konkurencja.
Nowi copywriterzy, dopiero wchodzący na rynek, mają większą szansę przebicia się i zdobycia pierwszych zleceń. Natomiast ci, którzy funkcjonują w branży od lat, będą mieli okazję wyspecjalizować się i wybierać lepsze ofert współpracy.
Podsumowując, obecnie panujące trendy w copywritingu zwracają uwagę, że coraz większą wagę będzie przywiązywać się do jakościowych i unikalnych treści, które zbudują wizerunek marki, wzbudzą zaufanie konsumentów i zmuszą ich do reakcji. I to właśnie na specjalistów sprawnie posługujących się językiem będzie więc największe zapotrzebowanie.