Pomysły na biznes w Internecie, czyli jak zarabiać zdalnie
W 2020 roku większość przedsiębiorstw przestawiła się na tryb pracy zdalnej. Dzięki czemu osoby, które wcześniej nie miały takiej możliwości, zaprzyjaźniły się z pracą online. Co więcej, część z nich czuje niedosyt i szuka pomysłów. W tym artykule przedstawiamy najlepsze pomysły na biznes w internecie. Zapraszamy!
Pomysły na biznes – najważniejsze informacje
Założenie własnego biznesu wiąże się z ogromnym ryzykiem. Nigdy nie wiadomo, czy firma się rozwinie, czy może jednak będzie trzeba ją zamknąć. Jedno jest pewne – koszty stałe. Przy pracy zdalnej odchodzą te związane z wynajmowaniem biura, jednak trzeba płacić składki ZUS. Przez pierwsze dwa lata wynoszą 362,34 zł, a później 1354,63 zł.
Idealnym scenariuszem byłoby połączenie biznesu związanego z Waszymi zainteresowaniami i wysokich zarobków. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Dzisiaj skupimy się na pomysłach, które mają realną szansę przerodzić się w jedyne źródło utrzymania. Co więcej, omówimy jeszcze kwestię zarobków i potrzebnych umiejętności.
Na co zwrócić uwagę przy analizowaniu pomysłu?
Przede wszystkim na konkurencję. Możliwe, że w wybranej przez Was dziedzinie konkurencja jest tak silna, że wybicie się może pochłonąć dużo czasu i pieniędzy. Zbadajcie rynek – czy obecnie jest zapotrzebowanie na Waszą usługę, czy może jednak nie?
Pomysły na biznes w internecie – kilka propozycji
Pora przejść do sedna tego artykułu. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów na biznes.
Copywriting
Coraz więcej firm potrzebuje profesjonalnych treści, aby wysoko się pozycjonować, zwiększyć konwersję oraz zbudować wizerunek eksperta. I tu wkracza copywriter, który odpowiedzialny jest za tworzenie treści marketingowych.
Obecnie marketing przenosi się do świata online, dzięki czemu rola copywriterów wciąż rośnie. Z pewnością nie jest to zawód, który szybko odejdzie w niepamięć. Jeśli możecie pochwalić się „lekkim piórem” i dużą wiedzą językową – ten zawód może być dla Was strzałem w dziesiątkę!
Jak zdobyć wiedzę?
Najłatwiej dostępnym źródłem wiedzy są oczywiście książki poświęcone tej dziedzinie. Korzystając z tej metody, nie tylko zdobędziecie potrzebne informacje, ale także poszerzycie swój język. Dobry copywriter lubi dużo czytać!
Zacznijcie również śledzić blogi tematyczne. Informacje w Internecie aktualizowane są znacznie szybciej niż w książkach, a copywriting to dziedzina, która rozwija się bardzo dynamicznie. To także świetna metoda na zapoznanie się z kwestiami technicznymi związanymi z tym zawodem takimi jak: struktura pod SEO czy dobór fraz kluczowych.
Główną rolę gra jednak doświadczenie – im więcej będziecie pisać, tym łatwiej przyjdzie Wam tworzenie kolejnych tekstów. Zatem pióra w dłoń (a raczej ręce na klawiaturę) i zacznijcie pisać!
Wspomnieliśmy wcześniej, że copywriting rozwija się dynamicznie. Dowodem na to są profesje skupiające się na węższym obszarze:
- Content writing – tworzenie specjalistycznych treści, które mają budować wizerunek eksperta, prezentować wysokiej jakości treści i zwiększać pozycjonowanie.
- Ghostwriting – pisanie tekstów anonimowo. Wtedy autorstwo przenosi się na zleceniodawcę.
- E-commerce copywriting – pisanie tekstów przeznaczonych wyłącznie do sklepów internetowych lub portali takich jak
- Social media copywriting – tworzenie postów na media społecznościowe (głównie Facebook i Instagram).
Dodatkowym atutem będzie umiejętność tworzenia treści w obcych językach, szczególnie w języku angielskim i niemieckim. Firmy coraz chętniej wchodzą ze swoją ofertą na zagraniczne rynki, dlatego rośnie zapotrzebowanie na copywriterów biegłych w językach obcych.
Zarobki
To, ile może zarobić copywriter, zależy od ilości zleceń, a także jego stawki za 1000 znaków ze spacjami. Wynagrodzenie może być inne każdego miesiąca.
Niemniej jednak przeciętne zarobki wynoszą od 1000 do 3000 zł netto. Profesjonaliści, którzy mają stałych klientów lub długoterminowe współprace mogą liczyć na wynagrodzenie nawet powyżej 5000 zł netto.
Transkrypcja
Praca jako transkrybent to świetna opcja dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z pisaniem i nie miały wcześniej okazji do zdobycia doświadczenia w copywritingu. Praca w transkrypcji polega na zamieniu mowy na pismo, czyli odtworzenia danego nagrania i przeniesienia słów na papier.
W tej pracy można zetknąć się z niepowtarzalnymi materiałami, co sprawia, że bycie transkrybentem jest tak ciekawe. Są też pewne rzeczy, które mogą utrudniać pracę np. niewyraźne nagranie, których przepisanie zajmie o wiele więcej czasu niż normalnie.
Jak zdobyć wiedzę?
Do tej pracy potrzebne są jedynie chęci, umiejętność słuchania oraz cierpliwość! Nie trzeba kończyć żadnych szkół ani kursów – co niewątpliwie jest ogromną zaletą.
Zarobki
Tak jak w przypadku copywritingu liczy się stawka za 1000 znaków ze spacjami. W przypadku transkrypcji zwykle kwota za 1000 zzs wynosi 2,5-4 zł netto. Możemy przyjąć, że za godzinny materiał można zarobić od 125 do 200 zł netto. Nie liczy się to, ile godzin spędzicie na przepisywaniu materiału, a to, jaka będzie finalna objętość tekstu. Dodatkowo transkrybent musi sformatować i sprawdzić tekst.
Usługi SEO
W odróżnieniu od dwóch poprzednich propozycji ta wymaga już wcześniej zdobytej wiedzy. Pozycjonowanie to skomplikowany proces, dlatego doświadczenie i kompetencje odgrywają tu kluczową rolę.
Jednak jak już posiądziecie tajemną wiedzę związaną zSEO, możecie liczyć na stały napływ klientów. Pozycjonowanie to obecnie jedna z najważniejszych aspektów prowadzenia firmy, dlatego zapotrzebowanie na specjalistów wciąż rośnie.
Jak zdobyć wiedzę?
Algorytmy odpowiedzialne za pozycjonowanie ulegają ciągłym aktualizacjom, z tego względu niezbędna jest wiedza zgodna z najnowszymi informacjami – można ją zdobyć na tematycznych blogach.
Warto zacząć od zdobycia technicznej wiedzy, a następnie przystąpić do ćwiczenia praktycznych umiejętności. Praktyki w firmach SEO to świetna okazja do nauki i do pokazania się światu, która może przerodzić się w stałe zatrudnienie.
Zarobki
Na początku ścieżki zawodowej juniorzy SEO mogą liczyć na zarobki rzędu 3000 zł netto, a po kilku latach wynagrodzenie może wzrosnąć nawet czterokrotnie.
Freelancerzy zwykle zarabiają od 500 do 2000 zł netto za jedną usługę SEO wykonaną dla konkretnego zleceniodawcy. Oczywiście miesięczne zarobki uzależnione od liczby klientów. Wolni strzelcy najczęściej rozliczają się za pomocą abonamentu, dlatego mogą liczyć na w miarę stabilny przychód.
Grafika
Było o pisaniu, to teraz coś dla osób z zacięciem artystycznym. Tworzenie grafik na zamówienie to popularny sposób na zarobek. Każda firma prędzej czy później będzie potrzebowała logo, projektu wizytówki, ulotki czy baneru. Dlatego popyt na zdolnych grafików wciąż rośnie.
W grę wchodzi również projektowanie logotypów, stron WWW czy infografik. Możliwości jest naprawdę dużo.
Jak zdobyć wiedzę?
Najprościej – metodą prób i błędów lub poprzez naukę z wideo na YouTube. Można również wziąć udział w kursach specjalistycznych, na których często prowadzone są warsztaty z obsługi Photoshopa, który jest chyba najpopularniejszą aplikacją do tworzenia grafik.
Jak w każdym zawodzie tu też liczy się doświadczenie. Im więcej grafik stworzycie, tym lepsi będziecie. Na początku opłaca się podejmować współprace, które nie są dobrze płatne, ale w ten sposób możecie rozbudować swoje portfolio.
Zarobki
Wynagrodzenie jest uzależnione od doświadczenia, umiejętności, wielkości projektu i liczby klientów. Projekt ulotki może kosztować 150–200 zł netto, natomiast zaprojektowanie całej strony internetowej to znacznie większy wydatek dla firm. Dlatego też miesięczne wynagrodzenie grafik możemy zamknąć w widełkach 1500–8000 zł netto.
Pomysły na biznes w internecie – podsumowanie
Te pomysły na biznes w internecie są według nas najciekawsze. Zatem przeanalizujcie dokładnie możliwość rozwoju Waszego biznesu – może się okazać, że będzie to jedynie marnotrawstwo czasu i pieniędzy. Warto na początek zająć się niszowymi branżami, w których konkurencja jest zdecydowanie słabsza.