Czym jest storytelling i jak go wykorzystać?
Storytelling stał się najczęściej wybieraną strategią marketingową. To narzędzie biznesowe ma wielką moc! Potrafi przyciągnąć nowych odbiorców, wzbudzić ich ciekawość, wywołać emocje, a nawet przekonać do zakupu. Autentyczna historia pomaga utożsamić się z marką. Jeśli klient czuje, że jest jej częścią, jego serce się otwiera. Firma zyskuje nową sympatię. Przeczytaj artykuł i poznaj magię storytellingu!
Co to jest storytelling?
Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, w pięknym zamku, mieszkała urocza księżniczka Diana. W dzieciństwie nasi rodzice powtarzali to niczym mantrę. Dlaczego zaczynam tekst bajkową sentencją? Otóż storytelling, to taka bajka dla dorosłych. Oczywiście, jako dorośli i poważni ludzie, używamy innego słownictwa. Zmienił się więc styl wypowiedzi, ale to, co najważniejsze zostało – morał.
Przeczytaj również: Copywriting w social media – kilka zasad
Każda historia niesie za sobą przesłanie. Z jej pomocą w łatwy i przyjemny sposób opiszesz trudne zagadnienie albo wywołasz u odbiorcy emocje, które nakłonią go do podjęcia pożądanej przez ciebie decyzji np. kupno. Dlatego storytelling jest wykorzystywany przez tak wiele firm. Dzięki niemu zyski przedsiębiorstwa szybują do góry, a w głowach odbiorców rysuje się pozytywny obraz firmy, która zostanie zapamiętana na długo.
Wciągająca historia
Aby twój odbiorca, po przeczytaniu historii nie był ambiwalentny, zastosuj poniższe wskazówki.
- Autentyczność
Brak zaufania potrafi zniszczyć nawet najlepszą relację. Nie ukrywaj swoich intencji. Mów prawdę, nawet tą najgorszą. Jeśli odpowiednio skonstruujesz przekaz i wzbudzisz określone emocje, nawet podwyżka cen nie będzie straszna.
- Bohater
Mam nadzieję, że dobrze znasz swoją grupę docelową. Każda opowieść ma swojego bohatera. Pozwól twojemu odbiorcy poczuć się wyjątkowo i daj mu odegrać główną rolę.
- Przekaz
Wymyśliłeś już swojego bohatera, więc przyszedł czas poznać jego misję. Do czego dąży? Co chce zakomunikować światu? Może on np. ratować świat od złego albo spełnić twoje życzenie. Najważniejsze, aby przekaz był klarowny. Popularne w ostatnim czasie, stało się pokazywanie metamorfozy, czyli efektu „przed” i „po”. Ta metoda, świetnie sprawdzi się w firmach usługowych i idealnie łączy się z niezawodnym sposobem spełniania marzeń. Daj odbiorcy to, czego pragnie, a z pewnością się odwdzięczy.
- Zwrot akcji
Czy wiedziałeś, że opowieść bez nieoczekiwanego zwrotu akcji nie jest opowieścią? Kiedy wymieniamy wyłącznie czynności, które się zdarzyły, mówimy o sekwencji zdarzeń np. „Pojechałam na wycieczkę, na której podziwiałam starożytny Rzym. W południe napiłam się espresso i zjadłam pyszne lody”. Aby ta historia brzmiała jak storytelling, dodaj intrygujący zwrot akcji i przeciwnika, którego bohater będzie musiał pokonać.
- Zakończenie
W zakończeniu historii powinno znaleźć się wezwanie do działania. Powiedź o nim prosto i zrozumiale: odwiedź naszą placówkę, skorzystaj z promocji, rób prezent swojemu bliskiemu, zapisz się do newslettera itd.
- Dodatkowe formy ekspresji
Storytelling występuje w różnych kanałach komunikacji – filmach, piosenkach, stronach www, mediach społecznościowych itd. Przedstawienie historii w formie wideo jest łatwiejsze, od przelania wizji na papier. Przy pisaniu pomocne będą zabiegi językowe tj. epitety, porównania, metafory czy oksymorony. Jeśli możesz łączyć formy np. obraz+tekst, rób to bez cienia wątpliwości.
Przykłady dobrego storytellingu
Reklama Merci
W reklamie czekoladek Merci przedstawionych jest wiele zwykłych historii z życia, z którymi może utożsamić się każdy z nas. Bohaterami są bliscy sobie ludzie. Pokazana jest miłość do drugiego człowieka. Reklama przywołuje u nas głęboko zakorzenione wspomnienia i sprawia, że uśmiechamy się przez łzy. Emocje podsyca również piosenka, która niesie za sobą przesłanie.
Reklama Doritos
Reklama może wywoływać w nas najróżniejsze emocje. Firma Doritos stawia na dobry humor. Ich reklamy są nie tylko śmieszne, ale również intrygujące. Z pewnością nie spodobają się każdemu, ale prawdziwi miłośnicy chipsów, docenią żart i z jeszcze większą ochotą sięgną po następną paczkę.
Reklama Castoramy
Castorama, poza dobrze rozwiniętą siecią sklepów, ma również wiele reklam. Na prowadzonym przez nich kanale YouTube jest wiele filmów, w których pokazują wspomniany już wcześniej efekt „przed” i „po”. Poza metamorfozą pokazana jest również droga, którą bohater musiał pokonać. Odbiorcy lubią taki sposób komunikacji, ponieważ zawarte są w nim porady, z których będą mogli skorzystać. Dzięki takiej reklamie ich życie stanie się łatwiejsze.
Autor tekstu: Sandra Reguła