Redagowanie tekstu – jak wygląda praca?

Redagowanie tekstu - sprawdź, jak to wygląda!

Napisany tekst nie od razu jest  gotowy do publikacji. Nie ma ludzi nieomylnych i nawet najlepszy autor czy copywriter może popełnić błąd ortograficzny, interpunkcyjny lub stworzyć niepoprawną konstrukcję zdania. Mogą też pojawić się w teście błędy, których wykrycie wymaga większej wiedzy niż tylko językoznawczej. Tutaj potrzebne będzie redagowanie tekstu. Sprawdź, jak to wygląda!

Redagowanie tekstu – zadania w pracy

Napisany tekst wymaga sprawdzenia i obróbki, której podejmuje się wpierw korektor, a następnie redaktor. Jego kompetencje są znacznie szersze od osoby sprawdzającej artykuł tylko od strony językowej.

Jeżeli wykrycie błędów ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych należą do pracy korektora, to redaktor sprawdza poprawność pod względem:

  • językowym – pod względem uzyskania przejrzystej i czytelnej struktury tekstu,
  • logicznym – sprawdzanie, czy przytaczane konsekwencje i zależności są zgodne z zasadami wnioskowania,
  • merytorycznym – sprawdzanie, czy podane informacje są prawdziwe i zgodne z podanymi źródłami.

Dopiero zredagowany tekst może nabrać cech wysokiej jakości. Każdy rodzaj tekstu ma swoje wymagania redakcyjne. Publikacja naukowa będzie duży akcent kładł na poprawność merytoryczną oraz oryginalność, natomiast w copywritingu dochodzą jeszcze kwestie sprawozdania objętości tekstu, optymalizacji pod kątem SEO oraz czy założone cele marketingowe, np. wizerunkowe, zostały uwzględnione w tekście.

Kompetencje potrzebne przy pracy w redagowaniu tekstu

Redaktorzy zajmujący się opracowaniem tekstów to osoby o  nie tylko wysokich kompetencjach językowych, ale również metodologicznych oraz z szeroką wiedzą na temat branży czy dziedziny poruszanej w artykule. Tylko w ten sposób mogą wykryć nieraz subtelne i niedostrzegalne na laika błędy.

Redagowanie tekstu w copywritingu

Proces redagowania artykułów w copywritingu, którego celem są działania marketingowe, przebiega w kierunku od ogółu do szczegółu. Oznacza to, że wpierw sprawdza się tekst pod względem poprawności językowej i ogólnych wytycznych, a potem dopiero pod kątem merytorycznym i logicznym.

Warto nadmienić, że błędy na poziomie podstawowym mogą zdyskwalifikować tekst już na samym początku. Redakcja powinna przebiegać na poziomie kosmetycznym, a nie całkowitej przebudowy tekstu, bo to byłoby zbyt pracochłonne.

Nie przez przypadek agencje content marketingu kładą nacisk na redakcję tekstu.

Poprawnie zredagowany tekst ma znacznie większą skuteczność pod względem:

  • wizerunkowym – dobrej jakości tekst świadczy o dbałości i profesjonalizmie i wzbudza zaufanie odbiorców,
  • SEO – wyszukiwarki premiują wartościowe i informatywne artykuły, które są dodatkowo sformatowane w przyjazny dla czytelników sposób,
  • konwersji – jakość tekstu przekłada się wprost na subskrypcję newslettera, składanie zamówień czy ogólne angażowanie się w treści na stronie.

Od strony technicznej redakcja tekstów w copywritingu polega też na kontroli antyplagiatowej oraz tego, czy w tekście uwzględniliśmy linkowanie wewnętrzne oraz meta-teksty.

Przystępności i użyteczność  dla użytkowników redakcja sprawdza poprzez jakość informacji oraz formę – czy zostały przekazane w prosty sposób.

Pracę jako redaktor można wykonywać zarówno w formie zdalnej, jak i stacjonarnej. Może być opcją dla freelancerów, ale wiąże się z ryzykiem brakiem ciągłości zleceń i niepewnymi zarobkami.

Praca redaktora jest wymagająca pod względem kompetencji i może być z tego tytułu dochodów, pod warunkiem zdobycia odpowiednich zleceń.

Podsumowanie

Zakres obowiązków redaktora jest znacznie szerszy niż korektora. Wymaga od niego wiedzy nie tylko z  zakresu języka, ale też merytorycznej. W przypadku redaktora tekstów copywriterskich dodatkowo oczekuje się kompetencji w zakresie marketingu internetowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *