Redagowanie tekstu – jak wygląda praca?
Napisany tekst nie od razu jest gotowy do publikacji. Nie ma ludzi nieomylnych i nawet najlepszy autor czy copywriter może popełnić błąd ortograficzny, interpunkcyjny lub stworzyć niepoprawną konstrukcję zdania. Mogą też pojawić się w teście błędy, których wykrycie wymaga większej wiedzy niż tylko językoznawczej. Tutaj potrzebne będzie redagowanie tekstu. Sprawdź, jak to wygląda!
Redagowanie tekstu – zadania w pracy
Napisany tekst wymaga sprawdzenia i obróbki, której podejmuje się wpierw korektor, a następnie redaktor. Jego kompetencje są znacznie szersze od osoby sprawdzającej artykuł tylko od strony językowej.
Jeżeli wykrycie błędów ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych należą do pracy korektora, to redaktor sprawdza poprawność pod względem:
- językowym – pod względem uzyskania przejrzystej i czytelnej struktury tekstu,
- logicznym – sprawdzanie, czy przytaczane konsekwencje i zależności są zgodne z zasadami wnioskowania,
- merytorycznym – sprawdzanie, czy podane informacje są prawdziwe i zgodne z podanymi źródłami.
Dopiero zredagowany tekst może nabrać cech wysokiej jakości. Każdy rodzaj tekstu ma swoje wymagania redakcyjne. Publikacja naukowa będzie duży akcent kładł na poprawność merytoryczną oraz oryginalność, natomiast w copywritingu dochodzą jeszcze kwestie sprawozdania objętości tekstu, optymalizacji pod kątem SEO oraz czy założone cele marketingowe, np. wizerunkowe, zostały uwzględnione w tekście.
Kompetencje potrzebne przy pracy w redagowaniu tekstu
Redaktorzy zajmujący się opracowaniem tekstów to osoby o nie tylko wysokich kompetencjach językowych, ale również metodologicznych oraz z szeroką wiedzą na temat branży czy dziedziny poruszanej w artykule. Tylko w ten sposób mogą wykryć nieraz subtelne i niedostrzegalne na laika błędy.
Redagowanie tekstu w copywritingu
Proces redagowania artykułów w copywritingu, którego celem są działania marketingowe, przebiega w kierunku od ogółu do szczegółu. Oznacza to, że wpierw sprawdza się tekst pod względem poprawności językowej i ogólnych wytycznych, a potem dopiero pod kątem merytorycznym i logicznym.
Warto nadmienić, że błędy na poziomie podstawowym mogą zdyskwalifikować tekst już na samym początku. Redakcja powinna przebiegać na poziomie kosmetycznym, a nie całkowitej przebudowy tekstu, bo to byłoby zbyt pracochłonne.
Nie przez przypadek agencje content marketingu kładą nacisk na redakcję tekstu.
Poprawnie zredagowany tekst ma znacznie większą skuteczność pod względem:
- wizerunkowym – dobrej jakości tekst świadczy o dbałości i profesjonalizmie i wzbudza zaufanie odbiorców,
- SEO – wyszukiwarki premiują wartościowe i informatywne artykuły, które są dodatkowo sformatowane w przyjazny dla czytelników sposób,
- konwersji – jakość tekstu przekłada się wprost na subskrypcję newslettera, składanie zamówień czy ogólne angażowanie się w treści na stronie.
Od strony technicznej redakcja tekstów w copywritingu polega też na kontroli antyplagiatowej oraz tego, czy w tekście uwzględniliśmy linkowanie wewnętrzne oraz meta-teksty.
Przystępności i użyteczność dla użytkowników redakcja sprawdza poprzez jakość informacji oraz formę – czy zostały przekazane w prosty sposób.
Pracę jako redaktor można wykonywać zarówno w formie zdalnej, jak i stacjonarnej. Może być opcją dla freelancerów, ale wiąże się z ryzykiem brakiem ciągłości zleceń i niepewnymi zarobkami.
Praca redaktora jest wymagająca pod względem kompetencji i może być z tego tytułu dochodów, pod warunkiem zdobycia odpowiednich zleceń.
Podsumowanie
Zakres obowiązków redaktora jest znacznie szerszy niż korektora. Wymaga od niego wiedzy nie tylko z zakresu języka, ale też merytorycznej. W przypadku redaktora tekstów copywriterskich dodatkowo oczekuje się kompetencji w zakresie marketingu internetowego.