Artykuły sponsorowane – czym są i jakie niosą korzyści?
Każdy, kto zmierza po szlaku budowania swojej marki, marzy, by ktoś uchodzący za autorytet podał mu pomocną dłoń i pociągnął za sobą na sam wierzchołek. A ten, kto próbuje zmienić teren działalności – aby liczący się gigant podszepnął o nim tu i tam choć słówko, co pomoże zaistnieć w nowym środowisku. Wymarzonym gigantem mogą stać się serwisy zamieszczające artykuły sponsorowane. Mądre inwestowanie w sponsorowane teksty może poprawić wizerunek firmy i stać się potężną dźwignią windującą daną firmę na szczyty jej potencjału.
Artykuł sponsorowany – czyli jaki?
Jest płatny, jak reklama, ale nie tak natarczywy. Subtelnie podkreśla walory oferty. Jest wprawdzie pewną formą reklamy, jednak nigdy uwierającej czytelnika. Zawiera interesujące dla odbiorcy treści, ujęte w przeróżnych formach (np. wywiad, lista), zawsze jednak informujące o czymś więcej niż irytujące „jestem najlepszy!”.
Dobrze sformułowany daje czytelnikowi wiedzę czasem o produkcie lub marce, częściej – o korzyściach wypływających z inwestycji w dany produkt. Chodzi o to, że promując np. nową markę kremów do stóp, artykuł sponsorowany nie skupia się tyle na zaletach kosmetyku, ile na pozytywach, jakie nas spotkają po jego użyciu, jak np. swobodne przechadzanie się boso po promenadzie w pełni letniego słońca, wśród tłumów zgrabnych plażowiczek etc.
Można zatem umieścić taki tekst, powiedzmy, w popularnonaukowym miesięczniku o podróżach czy tygodniku familijnym, wychwalając w nim korzyści wynikające z odpoczynku wśród fal i piasków lub spędzaniu rodzinnych niedziel na łonie letniej nadmorskiej natury, jedynie tylko dotykając reklamowanego zagadnienia i – w zależności od charakteru artykułu, w tym umowy z medium – zamieszczając linki do strony czy logo lub grafikę.
Wartość artykułu sponsorowanego jest zawarta w liczbie, a także jakości mediów, czyli „przenośników” sponsorowanych treści. Im bardziej liczący się serwis „wylansuje” tekstem daną markę, tym liczniejsza grupa wartościowych dla marki odbiorców ma szansę poznać (i pokochać) powiązany z tekstem produkt. Umieszczając artykuł na wielu znaczących serwisach, potęgujemy, co oczywiste, wspomniane korzyści.
Korzyści artykułów sponsorowanych
Dostosowując treść i formę artykułu do grupy potencjalnych odbiorców i trafnie selekcjonując domeny na nasze medium, mamy szansę rozszerzyć wiedzę o istnieniu i działalności danej marki na nieznane dotąd tereny. Główna korzyść z tego to, rzecz jasna, sprzedażowa („zwerbowanie” większej liczby klientów).
W realizacji celów handlowych pomaga typowe właśnie dla artykułów sponsorowanych linkowanie. Zamieszczanie linków przekierowujących wprost do strony, której tekst dotyczy i – co za tym idzie – skorzystanie z powiązanego ze stroną produktu w oczywisty sposób zwiększa grono jego nabywców. Ponadto duża liczba opublikowanych artykułów sponsorowanych z linkiem przekierowującym bezpośrednio do strony ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu tejże strony w wyszukiwarce. Im większa liczba wzmianek o danej marce i wartościowych linków odsyłających do niej, tym większy zasięg jej odbioru.
Obok funkcji czysto sprzedażowych artykuły sponsorowane mogą przynieść również korzyści wizerunkowe firmy. Stojąc niejako „w cieniu” giganta, który „wspomina” o nas na swojej stronie, budzimy pozytywne skojarzenia z tak dobrze odbieranym przez szerokie grono odbiorców medium. Przez to odbiorcy nabierają do naszej marki zaufania i zyskuje ona renomę. Działa to niejako na zasadzie „polecenia” – „szepnięcia słówka” o naszej marce przez szeroko uznawany autorytet.
Przeczytaj także: Czy teksty sprzedają? Korzyści z copywritingu
Sponsorowany storytelling – jest moc!
Na koniec warto wspomnieć o wykorzystywanej w sprzedaży technice storytellingu. Zastosowanie tej techniki w artykułach sponsorowanych zdecydowanie zwiększa szansę osiągnięcia korzyści sprzedażowych. Storytelling to tworzenie dobrze kojarzącej się narracji z pozytywnym zakończeniem, opowieści wywołującej w odbiorcy silne emocje, przywołującej u niego pozytywne wspomnienia czy przenoszącej go do strefy marzeń.
Zespolenie błogiej historii z daną marką daje szansę zakotwiczającemu się w opowieści i wracającemu do niej w myślach odbiorcy – przywołać, przy okazji, powiązaną markę. Ważne, żeby narracja być ściśle skrojona na miarę tego a nie innego klienta (odbiorcy historii). Wtedy siła takiego artykułu sponsorowanego jest przeogromna.
Autor tekstu: Izolda Zielonka