Jak napisać newsletter? Wszystko, co musisz wiedzieć!

Tworzenie newsletterów nie musi być jedynie smutną koniecznością. Co więcej – można sprawić, że odbiorcy tego typu treści faktycznie zainteresują się zamieszczonymi w nich informacjami, a każda kolejna wiadomość nie będzie lądowała w „SPAM-ie”. Tę tajemną i ciężką sztukę można opanować. Koniecznie sprawdź, jak napisać naprawdę dobry newsletter.
Jak napisać newsletter, który przyciągnie uwagę odbiorców?
Newsletter to nic innego, jak mail przesyłany do grupy subskrybentów. W jego treści zamieszcza się najciekawszy content związany z firmą, tj. informacje o promocjach, okazjach ograniczonych czasowo, indywidualnych kodach rabatowych i wielu innych. Tworzeniem tego typu wiadomości zwykle zajmują się specjaliści z dziedziny e-mail marketingu. W niektórych firmach tego zadania podejmuje się copywriter.
Poprawnie i konsekwentnie przeprowadzany e-mail marketing potrafi przynieść naprawdę wiele korzyści, co pokazują wyniki badań regularnie wykonywanych wśród polskich specjalistów. Większość z nich zgodnie twierdzi, że wysyłanie dobrych newsletterów zapewnia znaczny zwrot z inwestycji. Praktycznie co drugi mieszkaniec naszego kraju dokonuje zakupów w Internecie po zapoznaniu się z treścią maila.
Zanim jednak przejdziemy do konkretnych wskazówek dotyczących pisania dobrych newsletterów, musimy wspomnieć o podstawach. Na początku trzeba zadać sobie jedno pytanie: „Jaki jest cel wiadomości?”. To pierwszy krok na drodze do stworzenia skutecznej kampanii e-mail marketingowej. Cele mogą być oczywiście różne, ale łączy je jedno – warunkują formę oraz treść ostatecznego komunikatu. Cel musi być jak najbardziej skonkretyzowany, np.: zwiększenie ruchu na stronie internetowej, edukacja stałych klientów, podniesienie wyników sprzedaży do danego poziomu, itp.
Gdy to masz już ustalone, możesz swobodnie zacząć tworzyć treść newslettera.
Przeczytaj również: Font czy czcionka – jaka jest między nimi różnica?
Teksty i wskazówki do newslettera, czyli jak pisać skutecznie
Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę, że subskrybenci, do których kierujesz swoje wiadomości, najprawdopodobniej otrzymują dziesiątki (jak nie setki) podobnych treści w ciągu dnia. Dlatego też tak ważny jest już sam tytuł newslettera. Musi być on zarówno zwięzły, jak i intrygujący.
Musisz przyciągnąć uwagę odbiorców już na samym starcie. W jaki dokładnie sposób? To zależy od rodzaju branży, w której działasz. Jeżeli zabraknie ci pomysłów, to zawsze możesz skorzystać z nieco oklepanych, ale wciąż skutecznych formułek typu: „Czy wiesz, że…” lub „4 proste kroki do…”.
Pamiętaj jednak, aby nie stosować dosadnych clickbaitów. Odbiorcy najprawdopodobniej z góry założą, że jest to próba oszustwa lub zbyt nachalne namawianie do zakupu. Wystrzegaj się zatem tytułów typu: „Odkryłem magiczny sposób na…” czy „Zrobił to w krótszym czasie, zobacz jak!”. Klienci od razu powinni odczuć, że prezentowana przez ciebie oferta jest autentyczna i wiarygodna.
W skład dobrego newslettera nie wchodzi oczywiście sam tytuł. Nawet pierwszy wers wiadomości musi być co najmniej tak samo chwytliwy. Najlepiej w całej treści unikać gawędziarskiego stylu. Zamiast tego spróbuj nawiązać relację z odbiorcami zwrotami typu: „Zauważyłem, że…”, „Widzę, że macie ostatnio…”.
Następnie przedstaw jedynie najistotniejsze kwestie. Skup się na promocji, którą chcesz przedstawić, lub zwięźle nakreśl najnowszą ofertę. Znasz swoją grupę docelową, staraj się odpowiedzieć na ich potrzeby.
Koniecznie zamieść w newsletterze grafikę. Przeciętny subskrybent poświęca zaledwie kilkadziesiąt sekund na zapoznanie się z treścią tego typu wiadomości, więc zdecydowanie chętniej skupi swój wzrok na części wizualnej. Doskonale w tym przypadku sprawdzą się różnego rodzaju infografiki, w których zamieścisz najważniejsze dane, takie jak: okres trwania promocji, procent zniżki, produkty objęte ofertą itp.
Konsekwencja w tworzeniu dobrych newsletterów
Pisanie dobrych i skutecznych newsletterów to sztuka ciężka, ale spokojnie – da się ją opanować. Przede wszystkim trzeba być osobą konsekwentną w swoich działaniach. Pamiętaj, że jeżeli ktoś zapisał się na twój newsletter, to liczy na regularny, ale nie przesadny kontakt. O to właśnie musisz zadbać. Częstotliwość wysyłanych wiadomości nie może być zbyt duża. Ich treść powinna być zwięzła i konkretna. Teraz wiesz już, jak napisać dobry newsletter, więc nie ma na co czekać. Do dzieła!
Autor tekstu: Joanna Kowalska
Ukończyła studia ściśle powiązane z edytorstwem, korektą oraz kreatywnym pisaniem. Zdobytą wiedzę wykorzystuje w projektach brandingowych, aby każda marka mogła mówić własnym, przekonującym głosem. Przez wiele lat pracowała w redakcjach internetowych, gdzie dzieliła się z czytelnikami swoimi przemyśleniami na temat filmów, seriali, książek i wszystkich innych dzieł popkultury. Copywriting to dla niej sposób na łączenie pasji z pracą, koncentrujący się na korzyściach dla klienta.