Czym jest Real Time Marketing i jakie są zasady RTM?

Czym jest Real Time Marketing i jakie są zasady RTM

Zastawiałeś się, jakie strategie marketingowe stosują popularne marki, m.in.: Ikea, McDonald’s, biżuteria Yes, Polskie Linie Lotnicze LOT, Lidl, Lego, Żywiec…? Sprawdź, czym jest Real Time Marketing i na czym polega. Poznaj zasady gry w RTM!

RTM – co to jest?

RTM to skrót od Real Time Marketing, oznacza marketing czasu rzeczywistego, inaczej mówiąc: komunikacja z odbiorcą w czasie rzeczywistym będąca sposobem promocji. Jest to strategia marketingowa wykorzystywana w kampaniach reklamowych. Polega na nawiązaniu w prowadzonych kampaniach do bieżących wydarzeń. Skuteczność polega na natychmiastowym odpowiadaniu na potrzeby odbiorców.

Na czym polega Real Time Marketing?

Na pewno kojarzysz reklamę drewnianej lalki (wyglądającej niczym statuetka) z dopiskiem: „U nas każdy może wyjść ze statuetką” na facebookowym profilu Ikei. Nawiązywała ona do Gali Oscarowej w lutym 2020 r. Do tego dobry tekst copy: „Bez konkursu, bez ceremonii, bez rozczarowań…” i hasztag: #gratulujemynominacji. Albo bardziej aktualny przykład: reklama krzesła – model Harry z napisem: „Jestem Harry, po prostu Harry” i podpis: „Zrzeczenie się tytułu wcale nie oznacza końca wygód”. Został dodany w momencie, kiedy para królewska (Harry i Meghan) zrzekła się swojego tytułu. Ikea jest mistrzem w Real Time Marketingu.

To jest cała istota RTM – aby wpleść aktualne wydarzenia w reklamę firmy. Chodzi o krótkie posty, błyskotliwe grafiki i ciekawe nagłówki. Marketingowcy, śledząc bieżące wydarzenia osiągające popularność na wielką skalę, tworzą w oparciu o nie humorystyczne reklamy. Jednak odniesienia do aktualności powinny wiązać się z ofertą marki, komentować ją lub podkreślać.

Przepis na udany Real Time Marketing

Chcąc zaplanować kampanię opierając się na strategii Real Time Marketingu, musisz poznać zasady gry. Zatem – do dzieła!

Grupa docelowa

Musisz określić grupę docelową i dostosować do niej treść. Real Time Marketing to wyścig o uwagę internauty. Aby do niego trafić, musisz znać jego zainteresowania. Bądź otwarty na krytykę i kontakt z odbiorcami, którzy zareagują na Twoje treści.

Bądź na bieżąco

Strategia RTM wymaga trzymania ręki na pulsie. Musisz być na bieżąco z aktualnymi trendami politycznymi, społecznymi, kulturalnymi. Newsy i błyskawiczne reakcje świetnie się sprzedają. Pamiętaj też o magicznej mocy hasztagów, które mogą szybko rozpowszechnić post. Sprawdzaj najpopularniejsze hasztagi i tematy poruszane w Internecie.

Akcja-reakcja

Liczy się refleks – odgrzewany kotlet nie smakuje dobrze. Im później Twój materiał się pojawi, tym większe prawdopodobieństwo, że nie wzbudzi on już zainteresowania użytkowników. Dlatego złotą zasadą RTD jest akcja-reakcja, przy czym reakcja musi być kreatywna. Ważne jest, aby natychmiast odkryć potencjał wydarzenia. Marketingowcy muszą szybko odpowiedzieć na wydarzenie tak, aby zrobić wrażenie na użytkowniku. „Czas to pieniądz” – im szybciej zareagujesz, tym więcej zyskujesz.

Trafność przekazu

RTM to szybka, trafna i często zabawna reakcja na bieżące wydarzenia. Odbiorca musi natychmiast skojarzyć, do czego nawiązujesz. Aby zbudować pozytywne wrażenia, powinien opierać się na inteligentnym, wyważonym humorze. Tu liczy się wyczucie dobrego smaku: zabawny, ale nie urażający odczuć odbiorcy. Jeśli po zderzeniu z Twoim produktem w ułamku sekundy nie wywołasz uśmiechu na twarzy odbiorcy, to pozamiatane.

Medium

Istotnym elementem jest interakcja z odbiorcami. Tę możliwość dają marketingowcom social media, tj.: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok. Musisz wiedzieć, z jakich mediów korzysta Twoja grupa docelowa i adekwatnie dobrać swoje medium. Przykładowo, jeśli potrzebujesz dodać krótką, zabawną treść, wówczas odpowiednie będą tweety, w przypadku grafiki – lepiej sprawdzi się Instagram.

Czy można zaplanować RTM?

Możesz zaplanować działania, kontrolując daty przyszłych wydarzeń. Warto ustalić program publikacji uwzględniając święta i uroczystości. Jednak plan kampanii musi być maksymalnie elastyczny, ponieważ trudno jest przewidzieć, co się wydarzy.

Spontaniczność jest wpisana w naturę Real Time Marketing, a najlepszy marketing czasu rzeczywistego tworzy się „na gorąco”. Nie wiemy, co się wydarzy, ale musimy szybko zareagować. Dobrze jest mieć też opracowane szablony grafik, po które sięgniesz w razie szybkich, nieprzewidzianych akcji promocyjnych.

Autor tekstu: Iwona Kramarczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *