Newsletter czy mailing? Skuteczność e-mail marketingu w kontakcie z odbiorcami
Budowanie biznesu to nie lada wyzwanie. Aby uzyskać zadowalające efekty, warto w swojej kampanii wdrożyć pewne strategie, które pomogą pozyskać jak największą liczbę zainteresowanych klientów. E-mail marketing to klucz w relacji z potencjalnym odbiorcą. Jaką skuteczność przyniesie zastosowanie takich form jak newsletter czy mailing?
Czym tak właściwie jest e-mail marketing?
Marketing bezpośredni z wykorzystaniem poczty elektronicznej jako formy komunikacji. Tak właśnie można zdefiniować e-mail marketing. Forma ta ma za zadanie:
- wzmocnić wizerunek firmy,
- zbudować relacje z odbiorcami,
- odpowiadać na potrzeby klientów,
- zwiększyć sprzedaż produktów.
Dzięki strategii e-mail marketingu można zaplanować i zrealizować wiele procesów. Jak wcześniej wspomniano, jako formę komunikacji wykorzystuje się pocztę elektroniczną. E-mail marketing stosowany jest przez firmy od wielu lat i uznawany za jedną z najskuteczniejszych form marketingu. Dzięki tej strategii można:
- tworzyć i zarządzać listą bazy danych,
- wysyłać wiadomości w formie e-mail,
- budować stałą grupę odbiorców,
- tworzyć skuteczną formę reklamy.
Wiele firm wdrożyło w swojej kampanii właśnie tę formę marketingu i śmiało uznają za najlepszą. Stosuje się ją w sklepach internetowych lub na portalach informacyjnych. Niejednokrotnie przeglądając stronę internetową, pojawiło się okienko zachęcające do zapisu do newslettera lub dołączenia do programu lojalnościowego. To właśnie dobry sposób na pozyskanie stałej grupy odbiorców i dalszego kontaktu z nimi.
Newsletter – definicja
Newsletter jest najczęściej stosowaną formą komunikacji między firmą a klientem. Jego najistotniejszym elementem jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Do wypełnienia zgody potrzebny jest tylko adres e-mail. Warto to zrobić, aby oferty nie wpadły do zakładki „spam”. Badania dowodzą, że niechętnie czytamy treści, które tam trafiają. Warto zadbać o każdy szczegół przy procesie tworzenia tej formy marketingu. Newsletter powinien mieć takie elementy jak:
- stały wygląd, ze względu na przyzwyczajenia odbiorców,
- ciekawe informacje,
- spójny i logiczny tekst,
- dodatkowe treści spersonalizowane pod klienta, dotyczące takich rzeczy jak rabaty czy promocje.
Najważniejsze jest, aby zadbać o regularność w wysyłaniu wiadomości. Warto skupić się na danym dniu miesiąca lub porze dnia. Zdecydowanie ciekawymi elementami, jakie można wdrożyć, są formy call to action. Zachęcają one do działania, na przykład, kliknięcia przycisku „kup teraz” i przekierowują w odpowiednie miejsca.
Należy zadbać o to, aby strona, na którą trafi klient była dla niego interesująca. W przeciwnym razie zniechęci się i zrezygnuje z dalszych działań. Ilość maili wysyłanych do odbiorców nie powinna być przytłaczająca. Nikt nie lubi nadmiernego spamu w swojej skrzynce pocztowej. Zachowując wszystkie te elementy, newsletter będzie skuteczną formą e-mailu marketingowego.
Czym jest mailing?
Szczególnym elementem, który wyróżnia mailing na tle newslettera, jest częstotliwość. Mailing to jednorazowa reklama, stosowana w formie wiadomości trafiającej na pocztę elektroniczną. Jej głównym celem jest zachęcenie użytkownika do zakupu, udziału w wydarzeniu lub poinformowanie o produkcie. Z racji swojej jednorazowości, nie jest formą budującą relację między klientem a firmą. Taka wiadomość trafi na skrzynkę tylko jeden raz. Każda kolejna będzie zawierała inną informację i dotyczyła innego tematu. Mailing powinien charakteryzować się:
- ciekawym dla użytkownika tematem,
- wyróżniającą się formą,
- ciekawą dla oka grafiką.
Najważniejszym elementem mailingu jest zastosowanie call to action, o którym już wspomniano. To nieodłączny element każdej wiadomości. Dzięki tej formie użytkownik dociera na kolejne strony i podejmuje działania. Warto użyć takich sformułowań jak: „zapisz się już dziś!” lub „załóż konto”. Dokładnie tak, jak w przypadku newslettera, na wiadomości z kategorii mailingowej trzeba wyrazić zgodę. W każdej chwili można zrezygnować z otrzymywania maili, poprzez link dezaktywujący.
Przeczytaj również: Korekta tekstu, czyli jak zapanować nad chaosem słów
Inne formy e-mail marketingu
Strategia marketingowa krąży nie tylko wokół dwóch wcześniej wspomnianych form. Oprócz newslettera oraz mailingu stosuje się także:
- wiadomości transakcyjne: dotyczą dokonywania transakcji i wszelkich form płatności,
- autoresponder: stosuje się ją jako wiadomość powitalną, po założeniu konta lub zapisie do newslettera,
- wiadomości streszczające: krótkie i trafiające w odbiorcę, stosowane na przykład jako powiadomienie o nowym wpisie na blogu lub e-booku do pobrania.
Form e-mail marketingu jest wiele. Ich rodzaj warto dobrać odpowiednio do prowadzonej kampanii i contentu firmy.
E-mail marketing – skuteczny czy nie?
Strategie marketingowe wdrażane przez firmy mają ogromne znaczenie. To dzięki nim rośnie sprzedaż i popularność danych marek. Dowodem na to jest e-mail marketing, uznawany za jedną z najskuteczniejszych form marketingu, zwłaszcza w relacjach międzyludzkich. W wielu przypadkach to klienci „tworzą” markę i dzięki nim się ona rozwija. Takie elementy jak: odpowiednia personalizacja, trafione komunikaty, logiczny przekaz i dobrana strategia, poskutkują większym zainteresowaniem oraz rozwojem i zyskiem firmy.
Autor tekstu: Joanna Matysiak