Jak ustalić cele marketingowe skutecznie?
W obecnych czasach marketing odgrywa kluczową rolę w pozyskiwaniu klientów. Większość osób korzysta z wyszukiwarki Google, aby znaleźć firmy zajmujące się danymi usługami. Dlatego w tym artykule wyjaśnimy, jak skutecznie ustalić cele marketingowe.
Jak sformułować cele marketingowe?
Na pierwszy rzut oka sformułowanie celów marketingowych nie jest zbyt trudnym zadaniem. Praktyka jest jednak zupełnie inna. Odpowiednie sformułowanie celów charakteryzuje się kilkoma aspektami.
Konkretność
Zamiast stawiać na ogólniki, lepiej użyć konkretów. Hasła, które można interpretować na wiele sposobów, nie przynoszą tylu korzyści w przeciwieństwie do tych łatwych do zrozumienia.
Wymierność
Jest to element po części łączący się z konkretami. Najlepiej dokładnie określać wartości typu termin, wartość czy ilość. Dzięki temu możemy ocenić, czy nasza strategia jest skuteczna, poprzez szczegółową wiedzę na temat danych czynników.
Odpowiednie miejsce w hierarchii
Cele należy ułożyć w odpowiedniej kolejności. Taka sekwencyjność pokazuje, którymi aspektami należy zając się w pierwszej kolejności, a którymi później. Nie ma sensu poświęcać większości czasu na coś, co w ostatecznym rozrachunku ma małe znaczenie dla firmy. Lepiej pracować nad strategicznymi punktami.
Realne możliwości realizacji
Może się zdarzyć, że np. jeden z celów będzie niemożliwy do wykonania. Być może jest on zbyt ambitny i jego realizacja przewyższa możliwości firmy. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest mierzyć siły na zamiary.
Przykładowo rozbicie jednego celu na trzy mniejsze nie pogarsza wcale efektów pracy. Wręcz przeciwnie – istnieje większa szansa, iż uda nam się je wykonać, a co za tym idzie zrealizujemy plany.
Cele marketingowe – czego powinny dotyczyć?
Teraz skupimy się na omówieniu głównych aspektów rozwoju strony, które z pewnością warto znać. Zastosowanie ich pozwala być bardziej rozpoznawalnym w Internecie, co ma ogromne znaczenie w pozyskiwaniu większej liczby klientów.
Wygląd i funkcjonalność
Musimy zdać sobie sprawę ze sporej konkurencji, dlatego kwestie wizualne musimy mieć dopracowane do perfekcji. Bardzo łatwo jest zrazić odbiorcę nieodpowiednim wyglądem albo trudnościami w poruszaniu się po stronie. Wtedy taka osoba może poszukać innych ofert, których zresztą nie brakuje.
Optymalizacja SEO/SEM
Optymalizacja strony jest często kluczowa, dlatego niezbędne jest zastosowanie tych elementów.
W SEO chodzi o przedstawienie treści znajdujących się na stronie w taki sposób, aby algorytm wyszukiwarek je znajdował. Dzięki temu strona jest bardziej widoczna w Google.
SEM natomiast jest marketingiem w wyszukiwarkach, czyli stosujemy np. płatne reklamy. Dzięki temu strona pojawia się pierwsza w kolejności dla wyszukiwania danej frazy.
Content marketing
W tym elemencie chodzi o tworzenie np. opisów produktów, czy artykułów blogowych. Najprościej tłumacząc content marketing polega tworzeniu w odpowiedni sposób wszystkich treści, które ukazują się na stronie.
Jak ustalić cele marketingowe – podsumowanie
- Odpowiednie sformułowanie celów marketingowych nie jest proste, aczkolwiek kluczowe do rozwoju firmy.
- Charakteryzuje się ono kilkoma aspektami, m.in. konkretami i wymiernością.
- Cele marketingowe powinny dotyczyć m.in. optymalizacji SEO i SEM.
- Rozwój firmy, a co za tym idzie pozyskiwanie klientów może okazać się niemożliwe bez prawidłowego ustalenia celów marketingowych.