Książka dla copywritera – jaka się najbardziej przyda?
Nie od dziś wiadomo, że czytanie książek jest niezwykle ważne w rozwoju każdego człowieka. Także pomagają one kształtować wyobraźnię oraz uczą nowego słownictwa, poprawnego posługiwania się językiem, budowania długich, ładnych zdań czy rzetelnego przekazywania wiedzy. Nie powinno więc dziwić, iż w zawodzie pisarza są one nieocenioną pomocą. Rodzi się jednak pytanie, czy wszystkie są tak samo ważne, czy jednak któreś są bardziej przydatne od innych. No i jaka byłaby najlepsza książka dla copywritera? W tym poście postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Czym jest książka dla copywritera?
Przede wszystkim źródłem wiedzy. Nie chodzi tu jednak głównie o samą treść, a raczej jej budowę i konstrukcję. Jak już było wspomniane – książki uczą nowego słownictwa, poprawnej budowy zdań czy przekazywania wiedzy w niezbyt zawiły sposób. Są to umiejętności, które każdy pisarz (a w tym przecież także copywriter) powinien posiadać. Osoby, które dużo czytają, nabierają większej swobody w przenoszeniu na papier tego, co chcą powiedzieć. Ponadto, na pewnym etapie, prawie wcale nie muszą się już zastanawiać nad poprawnością semantyczną czy leksykalną – przychodzi im to naturalnie. Właśnie dlatego tak ważne jest, by osoby chcące tworzyć własne teksty, czytały jak najwięcej książek.
Czego wymaga się od copywritera?
Choć każdy pisarz powinien umieć dobrze posługiwać się językiem, to jednak nie każdy rodzaj tekstu będzie wymagał od autora tych samych umiejętności. Przykładowo, ktoś, kto zajmuje się beletrystyką, zazwyczaj musi umieć konstruować piękne, poetyckie zdania. Wiedzieć, jak używać metafor czy porównań. Inaczej zaś będzie jednak w przypadku np. dziennikarzy, których teksty muszą przekazywać fakty, a nie bawić czytelników.
Copywriterzy, którzy chcą, by ich teksty były wartościowe, muszą:
- umieć dostosować treść do jej odbiorców – wiek, profesja czy używane słownictwo to tylko jedne z licznych kryteriów, które dobry copywriter musi wziąć pod uwagę, tworząc treści na zamówienie,
- znać wytyczne dotyczące pozycjonowania – w końcu najważniejsze w pracy copywritera jest, by tworzyć teksty zgodne z wymaganiami wyszukiwarek,
- umieć wyszukać i przekazać merytoryczne informacje w artykułach – wyszukiwanie rzetelnych informacji oraz przekazywanie ich w dogodny dla czytelnika sposób jest cenioną umiejętnością. Zwłaszcza że w dzisiejszych czasach niemal niemożliwe jest posiadanie aktualnej wiedzy bez wsparcia źródłowego.
Najlepsza książka dla copywritera
Obecnie chyba już każda dziedzina ma swoją książkę, zawierającą cenne rady i wskazówki zarówno dla osób początkujących, jak i tych, którzy chcą pogłębiać swoją wiedzę w danym temacie. Zawód copywritera zapewne nie stanowi tutaj wyjątku. Oczywiście, informacje te można znaleźć także w Internecie. Jednak pomimo rodzaju nośnika, wciąż pozostanie to jedynie teorią.
To, co wyróżnia dobrego pisarza, to pewien styl życia. Najważniejsze bowiem dla twórcy treści jest jak najczęstsze obcowanie z tekstem. Chodzi tu poznawanie charakteru poszczególnych gatunków – inaczej będzie wyglądać konstrukcja powieści, a inaczej reportażu. Równie istotne jest także zaznajamianie się ze sposobem pisania różnych autorów. Eksperymentowanie podczas tworzenia tekstów oraz próby znalezienia własnego stylu także stanowią ważny element nauki.
Biorąc to wszystko pod uwagę, można śmiało stwierdzić, iż każda książka – poprawnie skonstruowana i niemająca większych błędów językowych – będzie najlepszą pomocą przy nauce i doskonaleniu warsztatu pisarskiego.
Podsumowując
Czytanie jest najlepszym sposobem na to, by nauczyć się tworzyć wartościowe treści. Dzięki jak najczęstszemu obcowaniu z książkami uczymy się poprawności językowej i wzbogacamy nasze słownictwo. Kluczem do sukcesu jest więc zaznajamianie się z tekstami z różnych gatunków, wychodzących spod pióra wielu autorów. To przede wszystkim dzięki długotrwałej i systematycznej praktyce jesteśmy w stanie doskonalić własne umiejętności pisarskie.