Czym są algorytmy Google i jak działają?
Każdego dnia poszukujesz w Internecie niezbędnych informacji potrzebnych w codziennym życiu. Najczęściej korzystasz z wyszukiwarki Google, znajdując odpowiednie strony. A zastanawiałeś się, jak ona działa, że wyświetla to, czego akurat szukasz? To zasługa algorytmów Google, o których dowiesz się z tego artykułu.
Co to jest algorytm?
To nic innego, jak zbiór czynności niezbędnych do realizacji określonego zadania, rozwiązania problemu. Algorytm ma zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Najczęściej w matematyce i oznacza wykonywanie działań, zadań przy pomocy liczb. Niezbędny jest również w informatyce. Zapisany w języku oprogramowania staje się programem. Może być także przepisem kulinarnym.
Algorytmy Google – czyli jak działa wyszukiwarka?
Zgodnie z powyższym pojęciem, algorytmy Google to programy, które umożliwiają wybór stron internetowych najodpowiedniejszych do danych fraz kluczowych i wyświetlenie ich w określonej kolejności. Dzięki nim otrzymujesz to, czego potrzebujesz w zależności od zapytania, lokalizacji i wcześniej odwiedzanych stron.
Należy jednak pamiętać, że to od użycia słów kluczowych użytkowników w dużej mierze będzie zależeć trafność wyszukiwania. Jeśli chcemy sprawdzić okres i sposób sadzenia tulipanów, nie wystarczy wpisać „tulipany”. Lepsze byłoby użycie wyrażenia „sadzenie tulipanów”. Dzięki temu wyszukiwanie będzie zawężone.
Czynniki wpływające na pozycjonowanie stron internetowych
Wspomniane wyżej słowa kluczowe mają zastosowanie także w kwestii pozycjonowania stron. Wyszukiwarka analizuje obecność tych słów w nagłówkach i w treści, co przekłada się na wyższe miejsce strony w wynikach wyszukiwania. To sprawia, że strona Twojej firmy jest bardziej widoczna i konkurencyjna w sieci.
Algorytmy Google oceniają również jakość zamieszczanych treści pod względem przydatności i premiują te, które są fachowe oraz świeże, czyli aktualizowane. Nowe i rozbudowane artykuły zdobywają szczytowe pozycje w wynikach, powodując ruch na stronie. W celu utrzymania pozycji konieczna jest dbałość o wysoki autorytet oraz ciągła aktualizacja. Istotna jest również jakość linków zewnętrznych, czyli odnośników prowadzących do witryny.
Wyszukiwarka premiuje także dostępność treści, czyli szybkość wczytywania danych i łatwość wyświetlenia na urządzeniach mobilnych.
Najważniejsze algorytmy Google
Wyszukiwarka Google działa, wykorzystując wiele różnych algorytmów. Każdy z nich spełnia inną funkcję i odpowiada za różne elementy związane z oceną strony internetowej i określeniem jej pozycji w rankingu. Ponadto co jakiś czas pojawiają się nowe, a te już istniejące są udoskonalane i aktualizowane. Oto najważniejsze z nich.
RankBrain
To sztuczna inteligencja na usługach wyszukiwarki. Zapamiętuje wpisywane frazy i analizuje czas spędzany przez użytkownika na poszczególnych stronach.
Panda
Wspiera widoczność nowych i starych witryn, analizuje ich treść, kontroluje jakość i wyróżnia te, które są wartościowe dla użytkowników.
Pingwin
Analizuje linki przychodzące do domeny i odnośniki. Ogranicza spamy w sieci, obniża pozycje stron, do których prowadzą linki niskiej jakości.
Pirat
Likwiduje strony kopiujące treści objęte prawami autorskimi. Obniża pozycję witryn linkujących do stron, które nie liczą się z ww. prawami.
Koliber
Podaje wyniki wyszukiwania na zadane pytanie. Koncentruje się na całych wyrażeniach, a nie ogranicza się wyłącznie do słów kluczowych w pytaniu.
Opos
Pozycjonuje pod kątem lokalnym. Dopasowuje wyniki wyszukiwania do lokalizacji użytkownika z korzyścią dla mniejszych, lokalnych firm z własną stroną internetową.
Algorytmy Google – podsumowanie
W obecnej zinformatyzowanej rzeczywistości trudno wyobrazić sobie życie bez algorytmów. To one są podstawą programowania i odpowiadają za działanie wyszukiwarki Google. Mając świadomość ich funkcjonowania oraz znając rodzaje programów, wiesz także, co istotnie wpływa na pozycjonowanie stron internetowych. A to jest kluczem do sukcesu Twojego biznesu w Internecie oraz rozpoznawalności w sieci.
Autor tekstu: Aneta Szymerowska