Jak zwiększyć swoją efektywność w pracy?

Jak zwiększyć swoją efektywność w pracy

Praca jest jednym z głównych elementów naszego życia – to dzięki niej rozwijamy się indywidualnie oraz globalnie jako ludzkość. Jednak, aby nasza działalność przynosiła zyski, musimy pamiętać, że znaczenie ma nie tylko to, co robimy, ale też w jaki sposób. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak zwiększyć efektywność w swojej pracy i osiągać cele – czytaj dalej.

Efektywność w pracy – czym jest i co od niej zależy?

Na początek warto wyjaśnić pewne definicje. Efektywność, obok wydajności, jest elementem składowym produktywności. Skupiając się wyłącznie na ilości (wydajność), możemy zrobić wiele, ale niekoniecznie dobrze. I na odwrót – zwracając uwagę jedynie na jakość naszej pracy (efektywność), spadniemy na łeb na szyję w statystykach ilościowych. Dlatego też o tym, czy jesteśmy produktywnymi pracownikami, decydują obydwa wskaźniki. Ważne jest, aby zachować równowagę między nimi – nadmierna liczba obowiązków nie tylko szybko nas zdemotywuje, ale też obniży jakość naszych usług, a wtedy łatwo o straty finansowe. W jaki więc sposób możesz poprawić wyniki?

Sposoby na zwiększenie efektywności w pracy

Oto garść krótkich i przydatnych wskazówek, które pomogą Ci już teraz zwiększyć swoją skuteczność.

Zaplanuj pracę

Jeśli jesteś zatrudniony na etacie, czas wykonywania swojej pracy zwykle masz narzucony z góry. Natomiast jako freelancer musisz sam sobie ustalić pory dnia i ilość godzin, które poświęcisz na obowiązki zawodowe. Postaraj się zachować regularność. Ustal, czym zajmiesz się w pierwszej kolejności, a co zostawisz na później. Stwórz sobie harmonogram, w którym wypiszesz w dogodnej dla siebie kolejności wszystkie zadania wyznaczone na dany dzień i odhaczaj na bieżąco to, co już zrobiłeś. Uwzględnij przerwy – odpoczynek pomaga odświeżyć umysł i utrzymać motywację.

Szanuj swój czas

W czasie pracy nie zajmuj się przyjemnościami ani sprawami, które mogłyby Cię wybić z rytmu. Nie bierz na siebie dodatkowych zadań, jeśli miałyby na tym ucierpieć Twoje podstawowe obowiązki. Pamiętaj o zasadzie work-life balance – gdy zaniedbasz wypoczynek i życie osobiste, prędzej czy później odbije się to na efektywności w pracy, a w dłuższej perspektywie może zaowocować wypaleniem zawodowym.

Przeczytaj także: Kluczowe wskaźniki efektywności – mierzenie skuteczności marketingu

Wykorzystaj „falę motywacji”

B.J. Fogg, profesor psychologii z Uniwersytetu Stanforda, zwraca uwagę na zjawisko wahań w naszej motywacji. Nie jest ona stała, ma swoje przypływy i odpływy, dlatego też trudnym zadaniom najlepiej się poświęcić w czasie podwyższonej chęci, a te mniej wymagające wykonać, gdy już niewiele nam się chce. Dzięki tej strategii bezboleśnie zrealizujesz swoje cele – i zawodowe, i osobiste.

Odetnij się od rozpraszaczy

Wyłącz radio i telewizję, a prywatny telefon wycisz i schowaj – brzęczące co chwilę powiadomienia z różnych aplikacji zdecydowanie nie ułatwią Ci skupienia się na pracy. Rozmowy z kolegami niezwiązane z bieżącymi zadaniami zostaw sobie na czas przerwy, inaczej rozleniwisz nie tylko siebie, ale też ich.

Mierz siły na zamiary

Zapomnij o multi-taskingu i nadgodzinach – robienie kilku rzeczy na raz, i to przez wiele godzin, zdecydowanie nie zwiększy Twojej efektywności w pracy. Łatwiej zachować jakość usług, gdy skupiamy się w stu procentach na jednym zadaniu w określonym czasie. Postaraj się też nie brać na siebie cudzych obowiązków, jeśli nie ma takiej potrzeby. Oczywiście tego typu sytuacje mogą zdarzyć się sporadycznie. Zadbaj jednak o to, by nie stały się Twoją codziennością.

Jak zwiększyć efektywność w pracy – podsumowanie

Efektywna strategia pracy wymaga nie tylko dyscypliny, ale też elastyczności. Ustal własny rytm i rytuały, unikaj rozpraszających bodźców, jednak zachowaj przy tym otwartość na potrzeby zespołu i klientów – rygorystyczna sztywność hamuje rozwój i tym samym osłabia efektywność działania. Dlatego ważne jest znalezienie złotego środka zarówno między ilością a jakością, jak i skupieniem na swoich obowiązkach a wspieraniem innych. Jeśli uda Ci się dobrze zorganizować dzień, z całą pewnością wpłynie to pozytywnie na Twoje wyniki, a tym samym zostaniesz doceniony przez pracodawcę. Powodzenia!

Autor tekstu: Ewa Górska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *