Pozycjonowanie strony – 8 najważniejszych czynników
Masz swoją stronę internetową i chcesz ją wypromować w wyszukiwarce Google? Słyszałeś o SEO, ale nie wiesz, jak to działa? Z poniższego artykułu dowiesz się, jak skutecznie optymalizować swoją witrynę i od czego zależy pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie strony – 8 czynników
Zazwyczaj każdy, kto usłyszy termin SEO myśli, że to używanie odpowiednich słów kluczowych w tekście. Jest to prawda, ale nie wyczerpuje tematu. Jeśli chcesz zoptymalizować daną witrynę pod kątem treści, powinieneś mieć aktualny i obszerny zakres wiedzy. Sprawdź zatem najważniejsze elementy pozycjonowania.
O pozycjonowaniu szerzej przeczytasz na blogu Content Writer!
Tytuł
Zacznij od podstaw, a zarazem od jednej z najważniejszych kwestii dotyczących optymalizacji, czyli od tytułu. Najlepsza długość nazwy artykułu powinna wynosić 65 – 70 znaków. Ponadto, treść głównego nagłówka również nie jest bez znaczenia. Jeśli chcesz, aby Twoja strona była popularna, to musisz zainteresować czytelnika ciekawym tytułem. Możesz wykorzystać poniższe propozycje:
- Jak…………………………
- Jak zrobić…… bez………
- X sposobów na ………..
- Dlaczego wciąż………….
- A gdybyś………………….
- X faktów o………….
Oczywiście w wypunktowane miejsca wpisz wyrażenia, które oddają tematykę Twojego wpisu. Jeśli chcesz zawrzeć w tytule nazwę swojej firmy, dodaj ją na końcu. Podczas tworzenia głównego nagłówka, używaj słów kluczowych, ale nie powtarzaj ich. Pamiętaj, aby stworzyć taki tytuł, który ściśle określi tematykę artykułu.
Śródtytuły
Są tak samo istotne, jak tytuł. Podziel tekst na akapity i oddziel je nagłówkami. Powinny posiadać słowa klucze, które są zawarte w danym akapicie. Warto skorzystać z takiego rozwiązania, ponieważ nie tylko mamy więcej okazji, by wykorzystać frazy pozycjonujące, ale również dlatego, że zastosowanie śródtytułów sprawia, że tekst jest bardziej przejrzysty dla czytelnika. Dzięki temu odbiorca chętniej zapozna się z całą treścią.
Przydatność materiału
To, czy dany tekst jest użyteczny dla czytelnika, także ma wpływ na umieszczenie strony na konkretnej pozycji w Google. Dlatego, zanim zaczniesz pisać tekst, dowiedz się, dla kogo ma być on przeznaczony i czemu ma służyć. Praktyczność artykułu jest sprawdzana przez wyszukiwarkę za pomocą kolejnych pytań czytelnika, ile czasu odwiedzał witrynę oraz jak przebiegała jego aktywność na stronie.
Długość artykułu a pozycjonowanie strony
Im bardziej obszerny materiał, tym lepiej, ponieważ łatwiej jest zastosować frazy kluczowe i będą naturalnie współgrać z tekstem. Uważaj jednak, by nie przesadzić. Wyczerp temat, ale nie „lej wody”. W tekście warto dodać również zdjęcia, infografiki czy nagrania. Nie dość, że algorytm to doceni, to jeszcze obecność multimediów będzie miłym odpoczynkiem od czytania dla odbiorcy.
Aktualna zawartość strony
Jest to jeden z najważniejszych czynników. Jeśli piszesz materiał na dynamicznie zmieniający się temat, pamiętaj, aby powracać do tekstu i na bieżąco go odświeżać. Nieaktualizowany artykuł nie dość, że spada w wynikach wyszukiwania, to może wprowadzić w błąd odbiorcę.
Prędkość ładowania strony
Chyba każdy z nas próbował wejść na stronę, lecz gdy ładowanie trwało zbyt długo, traciliśmy cierpliwość i rezygnowaliśmy. Nie pozwól, aby Twojej stronie się to przydarzyło. Jeśli Twoja witryna długo się ładuje, postaraj się rozwiązać problem z pomocą informatyka. Sprawne i szybkie otwieranie artykułu jest doceniane przez algorytm.
Unikalność materiału
Niby oczywiste, ale chyba każdą osobę, piszącą artykuły chociaż raz korciło skopiować, chociażby nieznaczną część cudzej pracy. Pod żadnym pozorem nie wolno tego robić. Nie dość, że algorytm karze tego typu działania, spychając stronę w dół, to jeszcze grożą Ci za to sankcje prawne. Ponadto, jeśli czytelnik zorientuje się, kto jest prawdziwym autorem tekstu, straci do Ciebie zaufanie.
Obywatelstwo czytelników, a końcówki domeny
Krajowa końcówka domeny poprawi widoczność strony w danym państwie, lecz jej zasięg międzynarodowy nieznacznie spada. Dlatego, zanim założysz witrynę, zastanów się do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć. Jeśli pragniesz, aby Twoje treści były czytane przez Polaków, to dodaj końcówkę „pl”. Jeśli jednak materiał jest przeznaczony dla obcokrajowców, to zakończ domenę skrótem „com”.
Od czego zależy pozycjonowanie strony – podsumowanie
Prawdopodobnie czynników mających wpływ na optymalizację treści w wyszukiwarce jest o wiele więcej, lecz warto pamiętać o tych najważniejszych, do których należą: ciekawy odpowiedniej długości tytuł, zastosowane frazy kluczowe w śródtytułach, wyczerpanie tematu oraz aktualność materiału. Nie zapominaj również o szybkości ładowania strony i domenie – dla zagranicznych odbiorców stosuj końcówkę – com., a dla rodaków – pl.