Plagiat w Internecie – czym jest i jakie są jego skutki?
W Internecie wystarczy wpisać w wyszukiwarkę jedno słowo, żeby zaproponowała nam setki stron na interesujący nas temat. Bez wątpienia jest to ogromne ułatwienie w znajdywaniu informacji, pozwalające zaoszczędzić czas. Niestety wraz ze wzrostem dostępu do treści, rozpowszechniło się również zjawisko plagiatu w Internecie. Odpowiadamy, czym jest i dlaczego nie warto podpisywać się pod cudzą twórczością.
Czym jest plagiat?
Plagiat jest kradzieżą cudzej twórczości lub jej fragmentu. To pojęcie wywodzące się z prawa autorskiego, regulującego zakres przywilejów przysługujących autorowi utworu. Pod jego pojęciem mieszczą się nie tylko kompozycje muzyczne czy literatura, ale różnorakie utwory wyrażone słowem, prace plastyczne, fotograficzne itd. Prawo autorskie chroni wszelkie dzieła, które wyróżniają się pewnym stopniem kreatywności, pozwalającym odróżnić je od innych.
Przykłady plagiatu
Najczęstszym przykładem plagiatu w Internecie jest kopiowanie fragmentów cudzego tekstu i wklejanie ich we własne treści, na przykład na blogu. W takim wypadku mamy do czynienia z plagiatem ukrytym. Z podobnymi sytuacjami mamy również do czynienia w mediach społecznościowych, gdzie cudza praca jest kopiowana i udostępniana bez zgody i oznaczenia jej autora. Jeśli ktoś skorzysta w całości z cudzej twórczości i podpisze się jako jej autor, będzie to jednoznaczny plagiat jawny.
Przeczytaj także: LSI Keywords – jak wspomóc wyszukiwanie Google?
Konsekwencje plagiatu
Jeśli wykorzystamy fragment czyjegoś tekstu, autor może domagać się usunięcia części, która zawiera jego pracę. Ma również prawo domagać się finansowej rekompensaty lub publikacji przeprosin. Skutki podobnych działań mogą być dalekosiężne. W skrajnych przypadkach prawo karne przewiduje ograniczenie lub pozbawienie wolności do trzech lat. Tak naprawdę wiele zależy od skali wykorzystania i tego, jakie korzyści ponosi osoba, która przywłaszczyła sobie czyjeś dzieło.
Jak uniknąć plagiatu?
Czy to zatem oznacza, że nie możemy korzystać z dzieł innych twórców? Tu mamy dobrą wiadomość – prawo autorskie chroni twórców przed kradzieżą ich pracy, ale nie zabrania innym korzystania z nich. Trzeba tylko wiedzieć, jak umiejętnie korzystać ze źródeł, by uniknąć plagiatu.
Złotą zasadą jest podawanie do informacji, z czego się korzystało, na przykład pisząc tekst. Dobrze robić to niezależnie od tego, czy cytujesz, czy tylko parafrazujesz. Jeśli będziesz o tym pamiętać, dodatkowo zyskasz w oczach odbiorców jako osoba, która ma rzetelną wiedzę, opartą na rzetelnych materiałach. Warto również dobrze zrobić research i zdobyć wiedzę na temat, na który będziesz pisał, zanim zabierzesz się do właściwej pracy.
Najważniejsze, żebyś pamiętał, że każdy utwór ma swojego autora, nawet w Internecie – każda grafika, tekst lub zdjęcie. Jeśli prowadzisz firmę i potrzebujesz treści, które będą atrakcyjne dla twoich klientów, warto korzystać z bibliotek zdjęć, za których pośrednictwem nabędziesz prawa do komercyjnego wykorzystania dzieła. W takiej sytuacji dobrze również rozważyć inwestycję w sesję fotograficzną i usługi copywriterskie.
Autor tekstu: Dominika Bożek