Czym jest grupa docelowa i jak ją określić?
Nie bez powodu mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Stworzenie angażujących treści jest jednak niełatwym zadaniem, często kosztownym i czasochłonnym. Istotnym elementem ustalania strategii marketingowej, niejednokrotnie poprzedzającym wszystkie inne działania, jest określenie grupy docelowej.
Czym jest grupa docelowa?
Żaden dobry tekst nie jest pisany w próżnię. Zawsze jest skierowany do kogoś. Przed napisaniem tego artykułu ja również, z grubsza wyobraziłem sobie, kto go przeczyta. Uznałem, że najpewniej jesteś początkującym copywriterem, marketingowcem, sprzedawcą lub przedsiębiorcą, który na własną rękę zgłębia tajniki content writingu.
Dopiero na podstawie tych przypuszczeń wybrałem informacje i sposób ich przekazu, co do których miałem pewność, że okażą się dla Ciebie przydatne. Taki precyzyjnie określony odbiorca – cel (ang. target) treści reklamowych – to właśnie grupa docelowa.
W inny sposób formułuje się zdania skierowane do seniora niezaznajomionego z nowinkami technologicznymi, a w inny do osoby dobrze odnajdującej się w cyfrowym świecie i planującej rozpoczęcie biznesu on-line. Działania podyktowane profilem odbiorcy wykraczają jednak dalece poza dobór stylu językowego.
Znaczenie grupy docelowej
Ustalenie targetu umożliwi Ci podjęcie szeregu aktywności marketingowych, m.in.:
- podkreślenie cech produktu najważniejszych z perspektywy klienta;
- zastosowanie właściwych słów kluczowych;
- wybranie odpowiednich kanałów komunikacji z klientem;
- zbadanie rynku i poznanie konkurencji.
Jak określić grupę docelową?
Stworzenie profilu potencjalnego klienta wymaga opisania go w sposób możliwie wszechstronny. Pojedyncza informacja, np. dotycząca zawodu czytelnika – dajmy na to, początkującego copywritera, coś nam o nim mówi, choćby to, że najpewniej interesują go zagadnienia dotyczące content writingu. To jednak zaledwie czubek góry lodowej.
Chcąc sporządzić użyteczną grupę docelową powinniśmy sięgnąć po wskazówki z pogranicza nauk społecznych i sporządzić wielowymiarowy „profil psychologiczny” klienta. Posłużą nam przy tym poniższe kryteria:
- demograficzne (wiek, status socjoekonomiczny, stan cywilny, płeć, wykształcenie);
- geograficzne (kraj zamieszkania, region, miasto, odległość od sprzedawcy);
- psychograficzne (styl życia, cechy osobowości, hierarchia wartości, zainteresowania, sposób spędzania wolnego czasu);
- behawioralne (określa dotychczasowe zachowanie klienta w stosunku do firmy: stopień lojalności wobec marki, doświadczenia z firmą, informacje jakie posiada, czy jest gotów do zakupu produktu).
Grupa docelowa – podsumowanie
Wskazanie profilu odbiorcy jest jedną z pierwszych czynności wykonywanych przy ustalaniu strategii marketingowej. Określenie grupy docelowej umożliwia dopasowanie oferty i kanału komunikacji do potrzeb klienta, właściwą optymalizację tekstu pod SEO oraz rozeznanie w rynku. Ważne, aby target został zdefiniowany wielowymiarowo. Profil klienta należy stworzyć w oparciu o kryteria demograficzne, geograficzne, psychograficzne oraz behawioralne.
Autor tekstu: Tymoteusz Kornacki