Anchor text – co to jest i jak powinien wyglądać?

Anchor text – co to jest i jak powinien wyglądać?

Anchor text to wyróżniona (np. innym kolorem, podkreśleniem), klikalna treść linka pojawiająca się w tekście strony internetowej, a kierująca użytkownika do innych materiałów dostępnych w sieci. Choć jest elementem niepozornym, jego umiejętne zastosowanie to klucz do osiągania sukcesów w pozycjonowaniu.

Anchor text – ułatwienie dla użytkownika i wyszukiwarki

Wdrożenie anchor textu to skuteczny sposób na zwiększenie ruchu organicznego na stronie przez wskazywanie użytkownikowi innych treści (wewnętrznych lub zewnętrznych) nawiązujących do danej tematyki. To bardzo istotny element dla algorytmu wyszukiwarki w trakcie oceny jakości linków. Powinien w naturalny sposób wpisywać się w zawartość strony, zmieniając „nagi odnośnik” w bardziej przyjazną formę, zachęcającą użytkownika do kliknięcia. Dobrze dobrany nie zaburza gramatycznej i semantycznej struktury tekstu, pozytywnie wpływając na odbiór treści.

Anchor text niejedno ma imię

Istnieje wiele rodzajów anchor textów. Każdy stanowi istotny element strategii SEO i silnie wpływa na ranking w wyszukiwarce.

  • Anchor brandowy zawierający nazwę firmy, marki lub witryny.
  • Exact match anchor, w wypadku którego do linkowania używa się słów kluczowych wykorzystywanych do pozycjonowania danej strony. Jego nadużywanie w treści może jednak przynieść sporo szkód, sugerując robotom Google, iż ktoś w ten sposób chce manipulować wynikami wyszukiwania.
  • Partial match anchor zbliżony do ścisłego dopasowania (exact match), bazujący na rezygnacji z dokładnej frazy kluczowej na rzecz zmodyfikowanych, semantycznie podobnych.
  • Zero match anchor niezawierający w swej konstrukcji słowa kluczowego nawiązującego do podlinkowanej strony, wzywający użytkownika do działania (np. „zobacz więcej”).
  • Nagi anchor, czyli po prostu widoczny adres URL witryny (z estetycznego punktu widzenia to najmniej atrakcyjne rozwiązanie).

Co ciekawe, odnośnikiem może być też np. grafika prowadząca po kliknięciu na nową stronę.

Anchor texty – dobre praktyki tworzenia

  • Powinny być dopasowane zarówno do tekstu, w którym występują, jak i do treści, do których są odnośnikami, a przy tym używane nienachlanie, w miejscach uzasadnionych. Dobrze jest zaplanować ich rozmieszczenie tak, aby je zróżnicować i zachować przy tym odpowiednie proporcje.
  • Według specjalistów zalecana długość anchor textu nie powinna przekroczyć 60 znaków ze spacjami, by ten zyskiwał dobre rezultaty. W miarę możliwości warto też unikać w nich liczb, znaków diakrytycznych oraz specjalnych.
  • Nie należy przesadzać z ich ilością na stronie, negatywnie wpłynie to na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania oraz może być źle postrzegane przez użytkowników (wrażenie spamu).
  • Poważnym błędem jest wykorzystywanie takiej samej treści linka do różnych stron – prowadzi to do kanibalizacji słów kluczowych.

Opracowanie anchorów spełniających sprecyzowane oczekiwania wymaga czasu i pracy. Warto testować różne rozwiązania, by wybrać te dla nas najlepsze.

Autor tekstu: Katarzyna Zaborska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *