Topical authority – dlaczego ma istotny wpływ na SEO
Topical authority to temat, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności. Jest to termin złożony, pojawiający się w kontekście stron internetowych. Powstał, wzorując się na zachowaniach ludzi w świecie offline. Usprawnia proces wyszukiwania najlepszych treści do danego zapytania. Ma istotne znaczenie dla SEO. Czym dokładnie jest topical autority i jak skutecznie się nim posługiwać wyjaśnimy w tym artykule.
Czym jest topical authority?
Topical authority używa się do stwierdzenia, na ile wartościowe treści prezentuje dana witryna internetowa w konkretnej tematyce w porównaniu do innych stron. Jest to zobrazowanie autorytetu witryny w opinii Google w danej dziedzinie. W świecie rzeczywistym zaufaniem darzymy osoby, które są specjalistami w omawianej tematyce. Jeżeli rozmawiamy na temat zdrowia, to z większym uznaniem wysłuchamy wskazówek lekarza niż kolegi, nawet jeżeli znajomy ma za sobą doświadczenie konkretnej choroby. Zadaniem Google również jest odsyłanie użytkowników do ekspertów w danej dziedzinie. Głównym celem topical authority, inaczej nazywanym autorytetem tematycznym, jest więc promowanie wartościowej treści.
W jaki sposób Google ocenia autorytet tematyczny?
Każdego dnia przeprowadzanych jest miliony wyszukiwań w Google. Ilość stron internetowych liczona jest również w milionach. Człowiek nie byłby więc w stanie przeszukać wszystkich możliwych odpowiedzi. Robią to za niego algorytmy wyszukiwarek internetowych. Jak to jest możliwe? Ile roboty Google mają wspólnego ze sztuczną inteligencją?
Prace nad sztuczną inteligencją ciągle trwają, ale algorytmy Google potrafią już sobie radzić z analizą tekstu i dopasowywaniem go do konkretnej tematyki. W ogromnym uproszczeniu polega to na porównywaniu tekstów i dzieleniu ich na grupy sobie podobnych. Roboty Google doskonale radzą sobie z odnajdywaniem nie tylko kontekstu, ale też z określaniem znaczeń wyrazów w danym kontekście.
Jak zbudować topical authority?
Czy pisząc tekst na stronę internetową, wystarczy rzetelnie wywiązać się z zadania, aby uzyskać autorytet tematyczny? Merytoryczny tekst to podstawa, ale nie wszystko. Treść ma być odpowiedzią na pytanie użytkownika, rozwiązaniem problemów klienta. Odbiorca musi od razu mieć pewność, że osoba udzielająca odpowiedź jest autorytetem w danej dziedzinie i można jej zaufać. Napisanie pojedynczego tekstu nie wystarczy. Aby algorytmy Google zakwalifikowały nas jako eksperta, niezbędne jest rozbudowanie zawartości strony. Poznajmy kilka etapów, które należy przejść, aby zdobyć topical authority.
Identyfikacja niszy
Pierwszym krokiem jest dogłębne poznanie dziedziny, w której chcemy zaistnieć jako autorytet. Tajemnica tkwi w odkryciu najczęściej zadawanych pytań przez odbiorców, wyszczególnieniu słów kluczowych tematycznie powiązanych z zagadnieniem. Wystarczy wybrać tematy, które najczęściej się powtarzają i odpowiedzieć na nie, uszczegóławiając je. W ten sposób budujemy bazę wartościowych treści, nie tylko zawierających frazy kluczowe, ale również posiadających wiedzę ekspercką.
Poznanie intencji użytkownika
Warto spojrzeć na dany temat szerzej. Jaki cel przyświecał użytkownikowi wpisującemu dane hasło? Patrz oczami użytkownika. Wpisz daną frazę w wyszukiwarkę i prześledź, czy użytkownikowi towarzyszy intencja zakupowa, czy poszerzenie wiedzy na określony temat. Następnie staraj się wyczerpująco odpowiedzieć na potrzeby odbiorcy. To Ty masz za zadanie dopasować się do intencji internauty, a nie odwrotnie.
Przedstawienie wiedzy specjalistycznej
Bycie ekspertem nie polega na używaniu specjalistycznych pojęć, aby pochwalić się swoją wiedzą. Przedstaw użytkownikowi merytoryczną wartość w prostej formie. To prawdziwa sztuka pisać o trudnych rzeczach w prosty sposób. Pisz językiem użytkownika. Zainteresuj odbiorcę. Przedstaw temat w ciekawej formie.
Zastosowanie linkowania
Po pierwsze zadbaj o linkowanie wewnętrzne, czyli organizację Twojej strony. Odnajdywanie potrzebnych informacji na witrynie ma być proste dla użytkownika i przejrzyste dla algorytmów Google.
Po drugie postaraj się o linkowanie zewnętrzne. Dotrzyj do stron, które posiadają już status autorytetu i są na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach dla tych samych słów kluczowych. Poświeć czas i trud, aby otrzymać od nich link na ich stronie prowadzący do Twojej. W ten sposób użytkownicy będą darzyli się zdecydowanie większym zaufaniem.
Topical authority – zostań ekspertem
Topical authority jest nieodłącznym elementem pozycjonowania. Należy więc zwrócić na niego uwagę. Przede wszystkim zadbaj o to, aby treści na Twojej stronie były merytoryczne i wartościowe oraz wyczerpujące dany temat. Dopasuj się do intencji użytkownika. Łącz poszczególne wpisy między sobą, dzięki wykorzystaniu linkowania. Buduj swój autorytet tematyczny poprzez zwiększanie zaufania, jakim darzą Cię użytkownicy. Stań się specjalistą w swojej dziedzinie i bądź odpowiedzią na potrzeby Twoich odbiorców.