Czym jest marketing SMS i czy warto go stosować?

Czym jest marketing SMS i czy warto go stosować?

W dobie istnienia tak potężnego narzędzia jak internet dysponujemy mnóstwem sposobów, aby dotrzeć do klienta. Wciąż jednak istnieją nieco bardziej tradycyjne, lecz równie skuteczne kanały komunikacji. Jeden z nich to właśnie marketing SMS. Czym jest i czy na pewno warto go stosować? Odpowiedzi znajdziesz w artykule poniżej.

Marketing SMS – co to takiego?

To nic innego jak forma wszelkiego rodzaju działań promocyjnych polegających na kontakcie z odbiorcą za pośrednictwem jego telefonu, a konkretnie poprzez wiadomości tekstowe. Ten rodzaj komunikacji można wykorzystać, przesyłając informacje odnośnie do bieżącej oferty firmy, programów lojalnościowych, aktualnych promocji, rabatów, wyprzedaży itp.

Marketing SMS – zalety

Wielu specjalistów z dziedziny marketingu uważa tę formę kontaktu z klientem za szczególnie skuteczną m.in. z następujących powodów:

  • według danych statystycznych z 2022 r. aż ok. 97% Polaków posiada telefon komórkowy – większość z nas nosi go cały czas przy sobie i sięga po niego wielokrotnie w ciągu dnia;
  • koszty kampanii SMS, zarówno jeżeli chodzi o jej stworzenie, jak i samą wysyłkę, są stosunkowo niskie;
  • wiadomości tekstowe to jeden z najskuteczniejszych sposobów, by bezpośrednio dotrzeć do klienta – odczytywanie SMS-ów to dla wielu z nas niemal naturalny odruch;
  • SMS wymaga zwięzłej i krótkiej formy – sprawia to, że przekaz jest o wiele bardziej czytelny i zrozumiały;
  • bezpośredni kontakt – telefon jest z zasady czymś prywatnym i w tej formie łatwiej jest nawiązać z klientem bliższą relację.

Marketing SMS – jakie branże?

Narzędzie to jest często i chętnie wykorzystywane w branżach takich jak:

  • bankowość – np. informacje o dokonanych operacjach, badanie satysfakcji z usług;
  • sklepy internetowe – np. prezentacja nowości w ofercie, informacje o promocjach, wyprzedażach, statusie zamówień;
  • prywatna opieka medyczna – np. potwierdzanie terminu wizyty, informacja o dostępności wyników badań itp.;
  • usługi z branży „beauty” – np. przypomnienie o terminie wizyty, informacje o rabatach;
  • usługi transportowe/ wysyłkowe – np. informacje o statusie dostawy.

Przeczytaj również: Czym jest Real Time Marketing i jakie są zasady RTM?

Marketing SMS – jak robić to dobrze?

Aby Twoje działania przełożyły się na realny sukces marketingowy, nie wystarczy rozesłać daną treść przypadkowej grupie osób. Istnieje kilka kwestii, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Baza danych

Stworzenie własnej bazy numerów telefonicznych to bezwzględnie jeden z najistotniejszych kroków, które trzeba poczynić, przystępując do kampanii SMS. Najlepiej, jeśli zbudujesz bazę na podstawie danych klientów, których już posiadasz i którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości marketingowych tą drogą.

Jeżeli natomiast poszukujesz nowych klientów, wiele firm umożliwia korzystanie z ich baz numerów.

Oznaczenie nadawcy

Ważne, by klient nie odczuwał dyskomfortu związanego z niepewnością, kto też go potencjalnie nęka. Nikt nie lubi być zaskakiwany wiadomościami z nieznanego numeru. Upewnij się, aby klient od razu wiedział, kto jest nadawcą SMS-a.

Personalizacja

Wiadomości powinny być zaadresowane i zredagowane w taki sposób, aby klient poczuł się bardziej wyjątkowo niż przypadkowy odbiorca ulotek rozdawanych na ulicy. W celu lepszej personalizacji można na początku zamieścić imię, wysyłać SMS-y z okazji urodzin z ofertą specjalnego rabatu itp.

Wartość dodana

Warto sprawić, aby otwarcie wiadomości zwyczajnie się klientowi opłacało. Dobrym pomysłem jest np. umieszczenie w niej linka z dostępem do specjalnego rabatu.

Marketing SMS – czego unikać?

To jasne, że żadna forma promocji nie jest w 100% skuteczna. Jakich działań w takim razie unikać, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia?

  • Czasem mniej znaczy więcej – pamiętaj, aby nie bombardować odbiorcy zbyt wieloma SMS-ami. Nie przyniesie to oczekiwanych efektów, a wręcz przeciwnie – klient poczuje się znużony, osaczony, zirytowany.
  • Bądź „w prawie” – niezgodne z prawem jest wysyłanie wiadomości z ofertą handlową, jeżeli odbiorca nie wyraził na to stosownej zgody.
  • Nie każda pora jest właściwa – otrzymanie wiadomości w środku nocy nikogo nie uszczęśliwi. Najlepiej ustal stałą godzinę wysyłki w dniach roboczych.

Autor tekstu: Magdalena Miętko-Strzelińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *