Błędy w copywritingu – skąd się biorą i jak ich unikać?

Nieodłącznym elementem pracy copywritera jest dbałość nie tylko o przekaz marketingowy tekstu, lecz także o poprawność językową. Język polski jest pełny złożonych zasad składniowych, interpunkcyjnych i innych, dlatego podczas tworzenia treści należy przestrzegać ich z najwyższą sumiennością. Ze względu na specyfikę pracy, błędy w copywritingu są niedopuszczalne, dlatego poniżej dowiesz się, jak ich unikać.
Skąd biorą się błędy w pracy copywritera?
Copywriting jest ściśle związany z pisaniem i generowaniem nowych treści. Inaczej mówiąc, jest to zawód, specjalizujący się w świadczeniu usług związanych z tworzeniem profesjonalnych tekstów. Celem jest szeroko rozumiana sprzedaż. Zatrudnienie copywritera powinno przynosić zyski zleceniodawcy. Błędy w copywritingu są zatem nie tylko nieprofesjonalne, ale również obniżają szansę na generowanie większych korzyści. Tekst z niedociągnięciami językowymi nie jest atrakcyjny dla odbiorcy.
Oczywisty jest fakt, że copywriter powinien tworzyć teksty najwyższej jakości, zgodnych z zasadami języka polskiego. Co zatem wpływa na popełniane błędy?
Odpowiedzią jest brak regulacji tego zawodu. Nie istnieje żadna ścieżka edukacyjna prowadząca do pełnienia funkcji copywritera, która pozwala zapoznać się z zasadami pozycjonowania, e-commerce czy social media. Istnieją kierunki kształcenia odpowiadające części tych zagadnień, natomiast resztę kompetencji trzeba pozyskiwać na własną rękę.
Dynamiczny rozwój content marketingu wymaga stałego aktualizowania wiedzy, a także pozyskiwania bardziej specjalistycznych umiejętności, by wyróżniać się na tle konkurencji. Do tego dochodzi biegłość w poruszaniu się językiem polskim, znajomość zasad językowych oraz tzw. lekkość pióra. Błędy w copywritingu pojawiają się na skutek zaniechania kompetencji wymagających poprawy. Jest to nieprawidłowa realizacja usługi copywriterskiej przez osobę, która ma niewystarczającą wiedzę z zakresu pisma i marketingu.
Trzy najbardziej powszechne błędy w copywritingu
Poniżej przedstawiamy trzy najczęściej występujące błędy w copywritingu.
Błędy językowe
Polski język jest trudnym językiem ze względu na wielość zasad. Copywriter jest jednak osobą, która musi dbać o poprawność językową, by zachować profesjonalny wizerunek – nie tylko swój, ale także klientów, dla których tworzy. By na bieżąco pielęgnować zdolność bezbłędnego pisania, najlepszą metodą jest czytanie książek – najlepiej skomplikowanych pod względem językowym. Warto wyrobić w sobie nawyk analizowania każdego napisanego tekstu, przeczytać go na głos i uważnie słuchać, by wyłapać jego ewentualne wady.
Nieprawidłowa struktura tekstu
Algorytmy wyszukiwarki Google regularnie się aktualizują. Coraz większą uwagę poświęca artykułom, które są przejrzyste i rzetelne, odpowiadają użytkownikom prostym językiem na konkretne zapytania. Walka o pozycję jest ciężka, ale zbyt mocne nasycenie tekstu frazami kluczowymi może powodować efekt odwrotny do zamierzonego. Jest to klasyczny błąd popełniany przez wielu początkujących copywriterów. Nadmiar słów kluczowych powoduje zmniejszenie atrakcyjności tekstu w rankingu wyszukiwarek. Odpowiednie kształtowanie nagłówków, wypunktowania i wytłuszczenia w tekście również mają swoją wartość. Istotą jest atrakcyjny wygląd treści, a także jej wysoki poziom merytoryczny.
Brak strategii
Czym jest strategia copywriterska? To szereg zaplanowanych działań, które ściśle powiązane są z publikowaniem treści marketingowych, by maksymalnie zwiększyć ich skuteczność. Planując współpracę z copywriterem, warto wybrać osobę, która przekaże swoje profesjonalne uwagi na temat strategii, a przy tworzeniu treści uwzględni grupę docelową i charakter firmy. Teksty spełniają określone zadanie, dlatego należy pamiętać o dostosowaniu ich do założeń marketingowych i celów ogólnych firmy.
Błędy w copywritingu – podsumowanie
Copywriting to narzędzie marketingowe, które – sprawnym operowaniem treścią – przyczynia się do zwiększania sprzedaży. Błędy podczas tworzenia tekstów negatywnie wpływają na ich skuteczność, a w tym na potencjał biznesowy danej firmy. Warto obserwować i analizować swoje teksty, a także stale rozwijać kompetencje. Najczęstsze błędy są związane z językiem, niewłaściwą strukturą lub niedopasowaniem do celu zleceniodawcy. Budowanie umiejętności poprawnego i efektywnego pisania z pewnością przełoży się na większe zyski i zbudowanie reputacji profesjonalnego copywritera.