Atrybuty copywritera – mistrza w swoim fachu
Copywriter – człowiek, który zarabia, tworząc teksty dla klientów. Ale czy na pewno o samo pisanie chodzi? Czy „lekkie pióro” jest gwarantem tłumu klientów? Nie! Copywriter to ktoś więcej niż pisarz. Łatwość tworzenia zdań i poprawność językowa to zdecydowanie za mało, aby zaistnieć na rynku copywriterskim. Jeżeli jesteś osobą, która marzy o tym, aby zarabiać tworząc skuteczne treści dla klientów lub przedsiębiorcą, który pragnie odnaleźć idealnego copywritera do współpracy – koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem. Przedstawimy w nim profil profesjonalnego copywritera i wymienimy jego największe atrybuty.
Poszukiwany – copywriter idealny
Ponoć ideał nie istnieje. Ale warto jak najbardziej się do niego zbliżyć. Fundamentem copywritera i niezbędnym minimum jest napisanie wartościowego tekstu, poprawnego pod względem językowym. Do tego nikt nie ma wątpliwości. Język polski nie należy do najłatwiejszym, ale od osoby, która pragnie zarabiać na pisaniu, wymaga się, aby nie popełniała błędów stylistycznych, gramatycznych, interpunkcyjnych czy tym bardziej ortograficznych. Praca copywritera wychodzi jednak duża dalej poza tworzenie treści. Jest to połączenie wielu cech i umiejętności.
Atrybuty copywritera – niezbędny zestaw cech i umiejętności
Poniższa lista cech jest zestawieniem atrybutów, których posiadanie przez copywritera jest gwarantem jego skuteczności.
Przedsiębiorco – aby zapewnić sobie bezpieczną i skuteczną współpracę zwróć uwagę czy osoba, której chcesz powierzyć stworzenie treści dla Twojej marki posiada większość z tych cech.
Pisarzu – jeżeli chcesz stać się profesjonalnym copywriterem, rozchwytywanym i polecanym, przeanalizuj, ile atrybutów już posiadasz, a nad którymi należy jeszcze popracować i w jaki sposób udoskonalić swój warsztat.
Powodzenia!
Rzetelność
Jak w każdej innej dziedzinie zleceniodawcy przede wszystkim wymagają dobrze wykonanej pracy. W przypadku copywritera miarą rzetelności będzie prawidłowo napisany tekst najwyższej jakości. Profesjonalny copywriter podchodzi do wszystkich zleceń w ten sam sposób – przeprowadza dogłębną analizę i na jej podstawie tworzy wartościowy, angażujący tekst. Cały proces jest często wymagający i pracochłonny, ale jeżeli ktoś podejmuje się tego rodzaju pracy, musi się z niej wywiązywać w stu procentach. Tutaj nie ma mowy o drodze na skróty, poprzez wrzucanie w tekst niepotrzebnych sformułować, aby tylko wypełnić stronę. Rzetelny copywriter jest uczciwy i sumiennie realizuje każde zlecenie.
Atrybuty copywritera – dociekliwość
Tekst nie może być tylko atrakcyjny, ale przede wszystkim skuteczny. Nigdy taki nie będzie, jeżeli copywriter nie przeprowadzi dogłębnej analizy tematu i nie pozna swojego klienta, jego firmy i branży. Niezbędna jest znajomość misji, wizji i celów marketingowych. Profesjonalny copywriter nie buduje swojej wiedzy na jednym źródle – szuka, porównuje i gromadzi prawdziwe informacje.
Wiedza z zakresu SEO i marketingu
Dobry jakościowo tekst to podstawa, ale potrzeba jeszcze uzupełnić go odpowiednią strukturą. Słowa kluczowe nie mogą być używane przypadkowo. Należy je wpleść w tekst naturalnie, z wyczuciem w odpowiednich, strategicznych miejscach. Do tego potrzebna jest wiedza i znajomość założeń SEO.
Poprzez treści copywriter bardzo często ma także za zadanie wpłynąć na decyzje zakupowe klienta. Do tego niezbędna jest umiejętność poruszania się w świecie marketingu i psychologii, posługiwanie się językiem korzyści, perswazji i zrozumienie zasad działania Internetu.
Kreatywność
Regularne tworzenie treści opiera się na twórczym myśleniu. Copywriter nie może powiedzieć klientowi, że dzisiaj nie ma pomysłu na kolejny wpis, czy artykuł. Ponadto często występuje ograniczenie ilości znaków, w której należy zmieścić wszystkie wymagania i wytyczne. Kolejnym atrybutem copywritera jest więc bogata wyobraźnia.
Atrybuty copywritera – otwartość
Umiejętność słuchania jest niezwykle ważną cechą dobrego copywritera. Należy dokładnie wysłuchać wskazówek klienta, wykorzystać je podczas pracy, aby osiągnąć maksymalne zadowolenie zleceniodawcy. Niezbędne jest indywidualne podejście do każdego zlecenia. Profesjonalny copywriter jest otwarty na nowe rozwiązania. Posługiwanie się utartymi schematami i szablonami nie świadczy dobrze o tak twórczym zawodzie, jakim jest pisarz.
Komunikatywność
Podczas współpracy z drugim człowiekiem bardzo istotny jest stały wzajemny kontakt, słuchanie siebie nawzajem oraz stałe wprowadzanie modyfikacji i ulepszeń. Jeżeli pisarz nie wykaże się komunikatywnością, będzie miał trudność w doprecyzowaniu szczegółów zlecenia, zrozumienia potrzeb klienta i wdrożeniu poprawek.
Terminowość
Copywriter musi się liczyć z tym, że zdarzyć mu się może praca pod presją czasu. Klient zazwyczaj potrzebuje treści w konkretnym czasie. Jeśli umawiamy się na przesłanie tekstów w danym terminie, należy się go bezwzględnie trzymać. Budowanie wizerunku trwa długo, natomiast zburzyć go jest bardzo łatwo. Mimo tworzenia dobrych tekstów możemy mieć trudność w znalezieniu zleceń, jeżeli przylgnie do nas łatka spóźnialskiego i nietrzymającego się ustaleń. Jeżeli nawet zdarzają się sytuacje losowe, to trzeba o tym niezwłocznie poinformować klienta. Profesjonalny copywriter dobrze planuje swoją pracę, aby zawsze wywiązywać się z ustalonych terminów.
Atrybuty copywritera – podsumowanie
Zawód copywritera potrafi być ciekawy, satysfakcjonujący i dochodowy. Profesjonaliści są stale poszukiwani i niezwykle cenieni przez przedsiębiorców, ponieważ znaczenie wartościowych i merytorycznych treści stale rośnie. Aby przyciągać do siebie klientów i nie narzekać na brak zleceń, copywriter powinien posiadać szereg cech i atrybutów, nie tylko językowych, ale również organizacyjnych i interpersonalnych.